Spørsmål til jordmor:
Hei! Det blir setefødsel på meg (første barnet). jeg skal dra til byen der sykehuset er to uker før termindato. Da har jeg tenkt å bo hos noen der man må gå 900 meter før man kommer til bilen (dvs 15-20 minutter). Nå lurer jeg på - dersom fødselen ikke starter med rier men at vannet går, er det da farlig / skadelig for barnet at jeg må gå dette stykket før jeg får satt meg i bilen? Har hørt at man skal legge seg ned dersom vannet går. Bør jeg finne et annet sted å bo mens jeg venter?

Svar:
På slutten av svangerskapet vil legen/jordmoren din finne ut om babyen har festet seg i bekkenet ditt. De vil da gi deg de forholdsreglene som er viktig for deg å forholde deg til i forbindelse med fødselen. Spør det samme spørsmålet til de som du har gjort til meg. Har ikke sete festet seg så er det lurt med ambulanse. Det har du rett på da. Får du ikke ordentlig svar så spør meg igjen. Lykke til med fødselen, det er spennende og flott å føde i seteleie.