Spørsmål til jordmor:
hei,.jeg har funnet ut at jeg er gravid ,og har tusen spørsmål.Sitter å tenker så jeg svetter. Jeg har akkurat startet et lite firma.og blir stresset av å tenke på hvordan jeg skal klare dette i tilegg til å være gravid. Hvor starter jeg?kontroller å slikt blir vanskelig for meg.siden jeg jobber alene.Og har ingen vikar som plutselig kan ta over for meg i noen timer.også er jeg veldig veldig sjenert.Har aldri vært hos gynekolog før.Får helt hette å tenke på folk skal granske meg ,der nede.Når jeg tenker på fødsel besvimmer jeg nesten av angst.har hørt så mange historier om folk som blir nektet epidural osv.Og må lide seg igjennom smerter.Kan man forhåndsbestemme det?og hvor ofte på kontroller må en sjekke meg der nede??? og når jeg tenker på amming så har jeg jo Barnehage over hodet mitt.Og lurer på om dette vil ødelegge for meg.Eller det er en vane sak.er jo ikke alle som kan ha det 100%stille hos en.keisersnitt er vel for folk som har problemer under fødsel.men har hørt viss man har angst osv kan man få det?? håper du kan svare på noe av dette.

Svar:
Du har mange flotte spørsmål, og jeg tror at det skal gå bra for deg. Du bør finne en jordmor i din nærheten som kan gi deg et skikkelig svar på spørsmålene dine. Du kan sikkert få kontrollene litt på ettermiddagen. Det er ikke nødvendig at du skal bli "gransket" av en gynekolog. Dessuten er det mange kvinnelige leger. Da er det vel lettere for deg? Dersom du ikke finner en jordmor i din nærhet så ta kontakt med meg igjen. Skriv da opp mail adressen din (den er det bare jeg som ser)Lykke til, ha tro på deg selv.