Spørsmål til jordmor:
Hvor tidlig kan man ta med et spedbarn på en flyreise? er det noen problemer med å reise med en liten baby? Dette er snakk om ca 3 timers flytur.

SVAR:
Jeg har aldri hørt om noen grense i alder på friske barn som skal ut å fly. Spedbarn som  skal ut på flytur kan ved opp og nedstigning suge på mors bryst, om det ammes eller suge på flaske eller smokk. Dette for at hindre evt. smerte i ørene. Mange kan føle dotter i ørene og dette kan gi smerte. Om barnet er tett i nesen, kan nesespray evt. saltvannsdråper også hjelpe. Det er greit at barnet reiser med fly. Som oftest sovner friske barn under flyreisen. Lykke til med reisen.