Spørsmål til jordmor:
Hei helsesøster. Jeg har to gutter på snart 1 år. "Yngstemann" har fått den 4. barnesykdommen. Jeg har skjønt at dette er helt ufarlig og at det går fort over av seg selv. Men, er det noe vi som foreldre må ta spesielle hensyn til? Han virker i fin form nå.. (høy feber natt til lør, utslett lørdag kveld). Det står ikke så mye om akkurat denne barnesykdommen i bøkene vi har.. På forhånd takk for svar. Hilsen mor

SVAR:
Hei! Fjerde barnesykdom har symptomer som du beskriver. Ofte høy feber 3 dager og utslett når barnet er feberfri.Inkubasjonstiden = tid fra smitte til sykdomsutbrudd, er ukjent. Smittefaren er meget liten og barnet kan ikke få denne sykdommen flere ganger. Forholdsregler hos sykebarn er å holde barnet hjemme til det er feberfri og utslettet er bleknet. Det er ingen hensyn å ta til andre barn i hjemmet. Forholdsregler i barnehagen er ingen. Dette er informasjon som Helsedirektoratet har gitt. Lykke til med tvillingene.