Spørsmål til jordmor:
Hei! Har noen spørsmål gjeldende vår sønn på 16 mnd. 1. Hva gjør man ved vespsestikk? 2. Har lest om mange barnsom har satt pølse i halsen...sønnen vår liker pølse godt. Hva gjor vi hvis dette skjer? 3. Hva skal man smøre på ved solbrenthet? 4. Kan barn bade selv om det er kaldt i vannet men varmt på land? 5. Vi får ikke pusset tennene til sønnen vår...det gikk greit før, men nå er han hysterisk. Noen råd?

SVAR:
Takk for spørsmålene dine. 1.Om barn eller voksne får vepsestikk bør man følge med på reaksjonen og evt. smøre på et produkt som lindrer kløen og evt. stopper hevelsen.Snakk med de på apoteket som selger produkter som kan brukes. Enkelt ganger kan det være riktig å ta ut brodden fra vepsen som er kommet under huden, om man ser den. 2.For å unngå å sette mat i halsen til små barn, bør man dele opp maten i små biter. Pass også på at det ikke er skinn på pølsene som er vanskelig for barnet å tygge.Får de mat i halsen vil hosterefleksen hjelpe.Lett dunking på ryggen kan hjelpe.For å lære om alvorlige tilfeller anbefaler jeg dere å se i førstehjelpsbøker om gode tips. 3.Vi ønsker å unngå at små barn blir solbrente. Det beste er å bruke faktor på solkrem.Helst fra faktor 15 og oppover.Det kommer også an på hvor dere er i verden.Syden solen er skarp og det anbefales ikke at barn er i solen mitt på dagen.Midler mot solbrenthet kan dere få kjøpt på apoteket.Et tynt lag med Mildison krem kan også brukes om dere har vært uheldige. 5.Tannpuss er viktig. Selv om gutten deres protesterer,så ikke slutt med tannpuss. Gjør det kort og effektivt.Om ikke dere bruker tannbørste så bruk en klut på tenne en kort periode. Dette for å få bort belegget. En dag blir det en vane igjen og pusse 2 ganger om dagen. LYKKE TIL.