Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har aldeles nydelig velskapt sønn på 12 uker. Hadde en del startproblemer med amming-men disse løste seg etterhvert, og jeg fullammer nå. Han har hele tida spist svært hyppig-hver 2.time døgnet rundt, noen ganger oftere. Han er fornøyd og mett, skriker nesten aldri, og har fin vektøkning. Så jeg tror han får nok mat. Har du noen råd til hvordan jeg kan få litt større avstand mellom måltidene, iallefall om natta? Jeg føler denne første tida blir så utrolig slitsom, tårene sitter rimelig løst, og det føles som om hodet er fylt med vatt. Jeg kunne gitt nesten hva som helst for 4-5 timers sammenhengende søvn. Og konstant dårlig samvittighet fordi lunta er så kort ovenfor både mann og storebror på 3 år. Huff, jeg føler meg så egoistisk, jeg vet jo at ting blir bedre. Og jeg burde være glad for at jeg ammer. Jeg kjenner meg bare så tappet for energi..

SVAR:
HEI! Tre måneder etter fødsel har barn ofte behov for noen økedager og mor må amme oftere, fordi melkemengden da kan gå litt ned, for så å øke på igjen. Dette har med hormoner å gjøre. Jeg forstår at det du opplever er slitsomt. Tips fra meg, er å prøve å drikke rikelig selv og og pumpe deg etter at du har gitt morsmelk til gutten. Da vil du kanskje i løpet av dagen få samlet morsmelk som kan gis etter ammemåltidene. Evt. kan også pappa eller andre gi morsmelk på flaske på natten av melk som er samlet opp. På denne måten kan du selv evt. få sove 4-5 timer i strekk. Da vil du ikke bli så sliten. Søvnen din er viktig og nødvendig for dere alle. Kvaliteten på dagen vil da kunne bli bedre. Om gutten din drikker morsmelk hver 2. time hele døgnet igjennom, tror jeg ikke han tømmer brystene helt hver gang. Håper tipsene kan hjelpe deg noe med søvnen og dagene dine. Lykke til, jeg ønsker deg mer energi.