Spørsmål til jordmor:
Har en gutt på 3 mnd. som periodevis har slitt mye med å få ut luft av magen. I det siste har vi brukt flere timer på å få han til å sovne om kvelden, ofte fordi han våkner av at han prumper, eller sliter med å få ut luft. Han kan skrike både når han prumper, og når han ikke får det ut. Dette gjør han også til måltider om dagen. det må sies at jeg fortsatt "pupper" han i seng for at han skal holde så lenge som mulkig om natta, og fordi han ikke får sove på noen annen måte. Det hender han kan sovne til lillefingeren min eller mannen min hvis han våkner igjen av puppen. Lurer på om dette er normalt, og om disse luftproblemene også bør forsvinne i 3-4 månedersalder som kolikk? Jeg prøver å være flink å rape han etter måltider og får ut luften hans ved å løfte bena opp, kolikkgrep etc. Har ikke prøvd minifom da vi fant ut at dråpene fortsatt inneholder parabener selvom det går rykter om at de er fjernet(er kun fjernet i kapslene). Har du andre tips? Han er ellers en glad ig fornøyd gutt, har ikke kolikk og skriker ikke i flere timer hver dag. Men det er som sagt endel skriking i leggesituasjonen som vi blir helt utslitte av. Han blir jo veldig våken av det og overtrøtt også. Har prøvd ammete fra kloster, men han ble verre av det.

SVAR:
Flott at dere har en glad og fornøyd gutt som du skriver. Det kan høres ut som han sluker mye luft ved måltidene. Kosten du selv spiser kan også ha innvirkning som du sikkert har erfart. Vekten hans regner jeg med er grei. Ofte har barn på deres sønns alder behov for noen økedager en kort periode. Lurt er det da å gi ekstra mm på dagtid. Matvarer i mors kosthold som kan gi luftplager til barnet er f.eks:Frukt som druer, sure epler og jordbær. Grønnsaker som kål, løk og erter. Andre ting kan være melk, sterkt krydder, nøtter, sjokolade, skalldyr, lakris, kaffe, kullsyreholdig drikke, alkohol og tobakk. Ikke alle reagerer på alle disse tingene, så prøv deg frem. Mengden av overnevnte matvarer spiller også en viss rolle. Kroppskontakt, vugging og babymassasje er også noe å prøve ut. Om han har vanskelig for å få ut mye luft en periode, kan dere prøve å bruke et termometer med krem på i rumpehullet. Dette kan få muskelen til å slappe av og dermed kan det komme mer luft ut. Håper noe av informasjonen kan hjelpe.
Nyttige tjenester
FORUM
Underholdning