Spørsmål til jordmor:
Jeg ble igangsatt pga overtidighet i 1. svangerskap. Det endte med hastekeisersnitt og en relativt uttynnet livmor i nedre segment. Det var dannet en Bandl´s ring. Barnet hadde 4 i apgar, men kom seg raskt og er nå helt frisk. Fødselsvekt 4056 g. Man antar at bekkenet mitt har visse begrensninger. I dette svangerskapet skal tilveksten overvåkes og jeg skal igangsettes antagelig før termin pga det antas jeg ikke kan føde et stort barn. Jeg er redd for igangsetting pga opplevelsen med dette sist. Hva betyr dannelsen av bandl´s ring i forrige fødsel for denne fødselen? Er det mer risikabelt å sete igang fødsel hvis livmor er tynn allerede som følge av forrige fødsel? Det blir 2,5 år mellom de to fødslene om det har noe å si for livmorens "tilhelning". Er det noe man bør være obs på i forhold til fødsel når man tidligere har fått uttynnet livmor?

Svar:
Jeg skjønner godt at dettte er noe som forstyrrer tankene dine, og  hemmer gleden du skal ha til å føde og bli mammma igjen. Du må bare stole på de som tar vare på deg, og du må få de rette svarene av dem. Det høres ut som om de tar godt vare på deg. Beskrivelse av Bandl´s ring er : Det er en ring muskel på grensen av livmorens nedre del, og det området som vi på livmoren kaller for isthmus. Denne muskelen kommer tydeligere frem i løpet av fødselen. Dersom du ikke får de rette svarene av legen din , så spør meg igjen. Viktig at du får dette ut av tankene dine.Lykke til!