Spørsmål til jordmor:
Jenta mi spiste nærmest alt jeg ga henne i begynnelsen, da hun var ca 6-7 mnd, men nå i det siste har hun begynt å ikke ville ha noe som helst, drikker for det meste bare morsmelk igjen, og hun er nesten 10 mnd. Spiser kanskje 2-3 skjeer grøt morgen og kveld som jeg "lokker" i henne, vil omtrent aldri ha brødskive, men middagen er hun litt flinkere til å spise, men vil helst ha sånn på glass, og spiser kanskje et kvart glass. Føler jeg prøver å tilby henne variert, og gir henne også muligheten å spise selv ved å legge maten foran henne, men oftest ender det med at jeg bare må spise det selv.. Vil helst unngå at hun blir kresen med mat, hva kan jeg gjøre?

SVAR:
Hei! Det er typisk at barn rundt din jentes alder ikke vil tygge på så mye mat en periode. Det kan være tenner på gang. Smerter på gommene kan være årsaken. Ikke tving i mat hun ikke vil ha, men fortsett å tilby maten slik du gjør. Hun er nå i en alder hvor yoghurt også kan prøves ut. Bland gjerne litt grøtpulver i yoghurten. Flott at hun vil ha middag, men prøv også å gi frukt som er most til mellommåltid. Kanskje det vil smake. Jeg regner med at vekten til jenta deres er grei. Pass på at hun får nok drikke.