Spørsmål

Hei!

Jente på 21 her. Jeg ble vegeterianer for litt over 6 måneder siden og har etter det merket god effekt på energinivå, hud, hår og livsglede. Det er lettere og dra seg opp om morgenen og jeg merket spesielt god effekt på håret mitt, som fikk en kraftig vekstspurt på flere steder (hodet). Men så kommer problemet mitt da, siste måneden har håret begynt å falle av, sikkert ikke mer enn hva som er vanlig. Ca 100-150 strå per dag. Har hørt dette er vanlig, men det er ikke vanlig for meg. Min mor insisterer på at det er kostholdet mitt, men jeg sluttet på NuvaRing en god uke før det begynte å bli tynnere. Vet at det er en av bivirkningene når du slutter, så jeg startet igjen for ca. en uke siden.

Når kan jeg forvente at ting normaliserer seg?

Svar fra helsesøster

Hei!

Flott at du trives med å være vegetarianer og at dette har gitt deg god effekt både på kropp og sjel.

Etter det du beskriver, vil jeg likevel anbefale deg å ta en full blodstatus hos din fastlege. Dette er for å se om du får i deg de viktigste vitaminer, og at du har nok lager av dette i kroppen. Kroppen din bør trives på alle måter. NuvaRing har ikke de bivirkningene du beskriver dersom man leser på bruksanvisningen. Kostholdet ditt bør ses på, i sammenheng med hvor aktiv du er og hvor mye du trener osv. Mye kan forandres på 6 måneder.

Jeg ønsker deg lykke til med fortsatt å være vegetarianer, med inntak av rett kost.

Ønsker du å spørre vår helsesøster om noe? Send inn ditt spørsmål her!

Ønsker du å lese hva andre har spurt om og hvilke råd helsesøster gir? Ta en titt i arkivet vårt!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!