Har du en følelse av at du er den eneste igjen som jobber i bedriften din? Du kan ha rett...

Alle bedrifter har to typer folk som jobber hos dem. Dem som faktisk jobber med det bedriften produserer. Og dem som ikke gjør det.

Dette har lenge vært bedriftens to grunnsøyler av menneskelige ressurser. La oss kalle søylene for søyle A og søyle B.

I søyle A lever de ansatte som selger, produserer, tørker rumper, blir utskjelt av kunder,skriver, kjører, løfter, snekrer, maler eller designer. Disse bestemmer sjelden i bedriften.

I søyle B finner vi dem som til enhver tid ikke jobber med det bedriften lever av. Det vil si ledere, statistikere, økonomer, kommunikasjonsrådgivere og HR-folk. Disse bestemmer ofte i bedriften.

Kontakten mellom de to søylene består av møtevirksomhet. Møtene preges av at folk fra søyle A alltid har dårlig tid. Folka i søyle B synes at folk i søyle A prioriterer feil. De lurer på om folk i søyle A bryr seg om bedriftens ved og vel? Folka i søyle B finner ut at de må ansette flere. En motivator! En møteansvarlig! Og selvsagt: flere i HR og kommunikasjon. 

I nedgangstider er det folka i søyle B som får i oppgave å finne ut hvordan bedriften kan spare penger. Statistikerne konkluderer med at bedriften har for mange ansatte. Men de kan jo ikke sparke de dedikerte og visjonære  møtetraverne fra søyle B. Nei, det er søyle A som må bli mindre. Men hvordan?

Inn kommer bedriftens to støttesøyler. La oss kalle dem B2 og A2. I B2 finner vi konsulenter, informasjonsrådgivere og coacher. Disse tar klekkelig betalt for å hjelpe folk i søyle B til å bli kvitt folk i søyle A.

I A2 finner man frilanserne. Dem som til enhver tid kan gå inn og ut av midlertidige ansettelsesforhold for å hjelpe til å tørke rumper, skrive, male, designe, kjøre og løfte.

Folka i søyla B2 har følgende oppskrift på overtalligheten: Nemlig å flytte flest mulig folk fra søyle A til søyle A2.

Hva har vi til slutt da? Jo, en-søyle-bedriftsmodellen bestående av folka i søyle B.

Men heldigvis har de sine to støtte-søyler. De kan hele tiden shoppe dyre tjenester fra folk i søyle B2, og billige tjenester fra folk i søyle A2.

Dette kan du selvsagt lese masse om i månedens LUNCHblad som har byråkrati som tema.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!