Enkelte folk påstår at TV- og dataspill bare er fjas og aldri fortjener å sammenlignes med andre kunstformer. De har neppe brukt mye tid med kontrollere i sine svette hender!

Det er en stor utfordring å komponere det komplette spill, siden både lyd, bilde og brukervennlighet skal fungere sammen. Man kan bruke årevis på ting som å animere hvert lille skjeggstrå, eller femti forskjellige animasjoner for en karakter å klø seg i kløften, men spillet blir ingenting uten et passende soundtrack. Man kan liksom ikke bare klaske på en lunken synthversjon av 'La Det Swinge' over en episk kamp mot drager og bergtroll, eller spille sirkusmusikk i en følelsesladet scene. Alt må stemme overens.

Disse eksepsjonelle komponistene får altfor lite oppmerksomhet i forhold til popskrullene og gangstersnakkerne som regjerer i musikkindustrien; folk som har omtrent like mye musikalsk talent som en drøvtygget hubba bubba. Dermed vil jeg gjerne få presentere et knippe av mine personlige favoritter fra spillsamlingen (uten noen spesiell rekkefølge)!

.

Halo: Combat Evolved (2001)

Komponist(er): Martin O'Donnell, Michael Salvatori

Hver gang noen nevner Halo, vedder jeg på du hører ekkoet av den gregorianske messingen bakerst i hjernen. Eller er det bare meg? Musikken tilføyde langt mer til spillet enn det normale FPSer hadde på denne tiden. Det var klart og tydelig når noe krevde hastverk, når du måtte gjøre deg klar for kamp, og når det var like før du fikk livskiten skremt ut av deg. Musikken ble riktignok mindre syntetisk i oppfølgerne, så det er kanskje av rent nostalgisk grunnlag at jeg valgte dette framfor noen av de andre.

.

Machinarium (2009)

Komponist: Tomáš Dvořák

Dette er et fantastisk sjarmerende pek-og-klikk spill, som garantert skylder mye av suksessen sin til komponist Tomáš Dvořák. Mens man rusler gjennom et dystopisk landskap befolket av skranglete roboter i forskjellige utforminger, akkompagneres man av et atmosfærisk, elektronisk soundtrack som rangerer fra sukkersøtt og drømmefremkallende til et tidvis uhyggelig og hektisk rabalder. Man knytter fort et sterkt bånd til både verdenen og den lille protagonisten, og musikken alene gjør det verdt å spille gjennom historien flere ganger.

.

Quake (1996)

Komponist: Trent Reznor

Det er diskutabelt hvorvidt støyet i dette spillet kan kalles musikk, men uansett hva det er, så passer det helt perfekt til handlingen og omgivelsene. Det er ikke vanskelig å se at id Software var tungt inspirert av Lovecraft da de lagde Quake, og da skulle det bare mangle at musikken gjør deg rablende gal. Trent Reznor fra Nine Inch Nails var en klar kandidat for den jobben, og utførte den på ypperlig vis. Om noen spør hva jeg tror helvete høres ut som, henviser jeg dem til dette spillet.

.

Mega Man X (1994)

Komponist(er): Setsuo Yamamoto m.fl.

Dette var det desidert vanskeligste valget i denne artikkelen, mest fordi Mega Man er en ganske fyldig franchise, med over 50 spill i skrivende stund, men også fordi mange av favorittsporene mine er spredt utover flere forskjellige titler. Helhetlig sett er ikke dette det beste soundtracket på listen, men låtene til bla. Storm Eagle og Spark Mandrill er noe av det kuleste som noensinne har kommet ut av en TV, og da regner jeg med både lyd og bilde! Yamamoto jobbet i utgangspunktet alene på musikken, men flere andre kom inn i sluttfasen for å rekke å få spillet ferdig, noe som på en måte vanner ut bragden litt.

.

Elder Scrolls V: Skyrim (2011)

Komponist: Jeremy Soule

Jeremy Soule laget også musikken til de to foregående kapitlene av Elder Scrolls serien, Morrowind og Oblivion, men Skyrim havner et hestehode foran dem. Musikken er herlig variert, fra de vakre strykerne som leder deg gjennom Whiteruns gater, til den uhyggelige atmosfæren når man sniker seg mellom sovende drauger, og ikke minst den hektiske kampmusikken som lar deg vite at et flygende beist har fått øye på deg. Etter å ha kløyvet istroll og varulver, kan man sette seg ned på et av de mange vertshusene i Skyrim, og kose seg med forskjellige middelalder-traller. En komplett opplevelse som gjør det gøy å komme tilbake, enten du vil drepe drager eller bare spankulere rundt og utforske natur!

Golden Axe II (1991)

Komponist: Naofumi Hataya

Nintendo blir generelt sett på som den klare vinneren av konsollkrigen på 80- og 90-tallet, men Sega hadde også sine perler. Golden Axe-spillene hadde for all del ikke nyskapende gameplay, med sin helt standard fantasi-inspirerte "hugg og slakt". Det som virkelig gjorde dette til et spennende spill, var den enestående musikken! Det første spillet i serien hadde også kule låter, men det var ikke før Hataya tok tøylene at Golden Axe markerte seg i mitt liv. Dette var et av hans første prosjekter som komponist for spill, og står fremdeles som hans beste verk i mine ører.

.

Mass Effect (2007)

Komponist(er): Jack Wall, Sam Hulick

Det er egentlig bare å velge og vrake i denne serien også, men personlig er jeg hodestups forelsket i den mer minimalistiske stilen fra når Jack Wall hadde hovedansvaret. Det første spillet oser av skikkelig muggen moog og overlappende arpeggioer, og kunne lett sklidd inn i for eksempel Terminator eller andre 80-talls sci-fi filmer. Wall fokuserte mer på å lage atmosfærisk bakgrunnsmusikk og etablere stemning for spillerne, samtidig som den gjør det klart når du bør ha fingeren på avtrekkeren og når du trygt kan senke skuldrene. Men, han kunne også dra fram det grandiose og bombastiske når det trengtes, som for eksempel når spilleren vandrer rundt på den imponerende Citadel eller møter den gigantiske rachnien på Noveria.

.

Super Mario World (1990)

Komponist: Koji Kondo

Man skal ha ganske mange hender tilgjengelig for å kunne telle på fingrene hvor mange Mario spill som har blitt laget, og alle de offisielle utgavene har helt magisk musikk! Super Mario World er nok et av spillene som krysser flest generasjoner, og både snørrete småbarn og middelaldrende markedsspekulanter kjenner igjen den stressende melodien som skynder deg gjennom Bowsers slott. den frantiske galoppen når man hopper på Yoshi, og ikke minst den gledespredende melodien i oververdenen. Koji Kondo har forresten også komponert musikken til alle de andre favorittspillene dine til Nintendo. En travel og talentfull mann!

.

Minecraft (2009)

Komponist: Daniel Rosenfeld

Minecraft kan være både ergrende, morsomt, nervepirrende og terapautisk, noe som er imponerende med tanke på hvor enkelt det ser og føles ut. Vil du helst gå for den terapautiske biten, er det bare til å sette vanskelighetsgraden til "peaceful" og skru opp musikken. Tyske Daniel Rosenfeld, også kjent som C418, har gjort fint lite annet av betydning, men musikken som ligger gjemt rundtom i form av pixellerte vinylplater, har gjort ham godt kjent verden over. Det er enkel og stemningsfull synthmusikk som minner mye om ting som f.eks. Vangelis, Brian Eno og Edgar Froese gjorde på 80-tallet.

.

Portal (2007)

Komponist: Kelly Bailey, Mike Morasky

Portal spillene er blant de mest elskverdige tidslukerne som noensinne har kommet ut på konsoll! Musikken er ofte så avslappende og sjenert at man knapt registrerer den, men gir deg samtidig den ekle følelsen av å være fullstendig alene i en kald og uendelig stor, dystopisk verden. I blant spes det ut med noen skikkelig eklektiske fartssonetter, som om noen har slengt en haug med gamle faxmaskiner inn en tørketrommel med V8'er. Det hele avsluttes med Glados sitt syrlige farvel gjennom den poppete "Still Alive". Perfeksjon!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!