Det var ikke likevel ikke spillkonsoller som var det første Nintendo drev med.

Det japanske selskapet ble nemlig stiftet helt tilbake i 1889, og oss bekjent var spillteknologien ikke så godt utviklet da.. I den spede begynnelsen produserte selskapet heller spillekort, før de etter hvert drev både taxiselskap og såkalte ”Love Hotels”.

Hvis du ikke skjønner hva sistnevnte går ut på, dreier det seg om blomster, bier, og forretningsmenn som er drita full på sake, og tar saken i andres hender, so to speak.

Analoge leker

Mot slutten av 60-tallet beveget Nintendo seg bort fra taxikjøring og menn som behandlet kvinner som leketøy, og over i leketøybransjen. Blant salgssuksessene var den fantastiske ”Ultra Hand”, en forlengbar gripehånd i plast, som er ganske lik teleskophendene Petter Smart inkluderer i stort sett alle sine oppfinnelser.

Deretter kreerte de en automatisk baseballmaskin, altså en innretning som slo bitte små baseballer med et bittelite balltre, uten at du selv trengte å løfte en finger. Denne oppfinnelsen syntes Nintendo var såpass genial at de kalte den ”Ultra Machine”.


Nintendo Love Tester så ikke
suspekt ut i det hele tatt


Kjærlighetskuler

Helt på slutten av 60-tallet jobbet superhjernene i Nintendos utviklingsavdeling fram ” Love Tester”, som skulle sjekke om potensielle par passet sammen. Den lille dingsen besto av en måler, og to metallkuler som var koblet til måleren via ledninger.

Kulene skulle ikke puttes i noen av kroppens hulrom, slik griser som deg umiddelbart tenker, men holdes i hånden. Det håpefulle paret skulle så holde hender, og måleren viste hvor kompatible de var på en skala fra 1-100.

Det er fort gjort å tenke at folk som kjøpte dette var like naive som Forrest Gump, siden de faktisk brukte surt opptjente penger på sånt vås. Men, det finnes folk som i dag tjener seg rike på å selge apps som gjør akkurat det samme, uten at man får med strømførende kuler.

Når vi først er innen naivitetog lettlurte fjols, så er det vel bare noen små designforskjeller som skiller "Love Tester" og scientologenes "E-Meter" også.


Magnavox Odyssey - Også kjent som hjemmet til Hal 9000

Videospill for galleriet

På begynnelsen av 70-tallet snuste Nintendo mer og mer på elektronisk underholdning i spillehaller. Det var likevel ikke før i 1974, altså for 40 år siden, at selskapet satset for fullt på videospill. Da sikret de seg rettighetene til å distribuere spillmaskinen Magnavox Oddyssey (http://en.wikipedia.org/wiki/Magnavox_Odyssey) (for øvrig et fantastisk navn, og en fantastisk design).

Tre år senere lanserte Nintendo sin første egenproduserte spillkonsoll, med det ekstremt lite fargerike navnet Color TV Game - det høres ut som noe markedsavdelingen til Den norske Revisorforening kunne kokt sammen på en dårlig dag.

Denne ble aldri forsøkt lansert utenfor Japan, men gjorde det greit i hjemlandet.

Nøkkelpersoner

På samme tid som Color TV Game ble lansert, begynte den unge utvikleren Shigeru Miyamoto å jobbe for selskapet. Ansettelsen av Miyamoto skulle vise seg å være en atskillig større milepæl for Nintendo enn selskapets første egenproduserte (og dølle!) konsoll: Mannen har opp igjennom årene stått bak suksesser som Mario, Donkey Kong, The Legend of Zelda, og den banebrytende spillkonsollen Wii.

En annen viktig mann for Nintendo var Gunpei Yokoi. Han blant annet geniet bak Game & Watch-spillene, som for svært mange av oss ble den første smaken av håndholdt videospilling. Senere videreførte han suksessen med Gameboy, og var også den som designet ”kryss-knappen” som i dag er standard på alle spillkontroller.

Mimrerikt

Uten disse to hadde kanskje Nintendo fortsatt vært en mellomting av taxisentral og bordell. I stedet har selskapet gitt oss så mange gode minner å mimre over, at vi måtte lage denne artikkelen.

Se bildegalleriet for et herlig gjensyn med noen av de fete spillene og dingebomsene Nintendo har kommet med opp igjennom årene.

Og hvis du heller vil ha litt analog håndholdt underholdning kan du selvfølgelig abonnere på Pondus.

Abonnér på Pondus, da vel!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!