Det er ikke bare å flakse med vingene og fly av sted. Noe følgende blikk i flygningens historie kan fortelle oss.

I dag sutrer vi fælt hvis flyet vårt blir noen timer forsinket på grunn av tekniske problemer. Men strengt tatt burde vi vel være glad for at flyselskapene ikke tar sjanser på sikkerheten, i stedet for å satse på tut-og-fly – slik som skrotingene vi forteller om nedenfor. "Fly like a beagle", som Steve Miller Band (nesten) synger.  

Plankekjøring
Ismail ibn Hammad al-Jawhari var en av de første i historien som lot sin drøm om å fly som fuglene gå litt for langt. Han forsøkte å gjøre drøm til virkelighet ved å kaste seg ut fra toppen av en moské i Iran, iført ”vinger” som kort fortalt besto av to planker og en bit tau. Kort historie kort; det funka dårlig. Stakkars Ismail gjorde som dagens politikere når de tabber seg ut, han la seg flat.

Med hatt og frakk og briller
Nesten tusen år senere, i 1912, bestemt Franz Reichelt seg for å herme etter Ismail. Reichelt går under kallenavnet ”Den Flygende Skredder”, grunnet den noe spesielle kombinasjonen skredder, oppfinner og pionér innen fallskjermhopping. Det spørs likevel om noen hadde husket Reichel i dag om det ikke hadde vært for hans fjonge (og fatale) ”fallskjermfrakk”; en frakk som foldet seg ut til en fallskjerm dersom man falt fra store høyder. Praktisk hvis man spaserer over kanten på Prekestolen, men ellers er bruksområdene heller få.

 Han frøs i hvert fall ikke.

I 1912 fikk Reichelt tillatelse til å teste frakken fra Eiffeltårnet i Paris, så lenge han gjorde det med en dukke. Men Franzemann hadde allerede pælma en dukke iført fallskjermfrakk ut vinduet i leiligheten sin, og var såpass fornøyd med resultatet at han slengte seg ut fra Eiffeltårnet selv.

Det gikk som det måtte gå. Forskjellen på en dukke i fritt fall fra femte etasje, og Reichelt selv fra Eiffeltårnet, viste seg å være ganske stor. Men, vi har på følelsen at en liten bit av han fortsatt befinner seg ved Eiffeltårnet i Paris. Eller mange små biter.

Småflybil
Også i mer moderne tider har forsøk på fremskritt innen luftfart endte i død og fordervelse. Henry Smolinski startet sitt eget selskap, med det formål å produsere flygende biler. Noe vi forlengst skulle hatt på plass i bybildet i følge science fiction-litteraturen fra 70- og 80-tallet, men Smolinski gjorde i hvert fall en innsats for at dette skulle gå i oppfyllelse. Hans løsning var å sette vingene og bakenden på et Cessna Skymaster-fly på en Ford Pinto. Tanken var at man skulle kunne koble fra flydelen, og kjøre Pintoen på veien som vanlig. Det hele høres litt for godt ut til å være sant, og det viste det seg også å være.

 "Oops, glemte å ta av håndbrekket!"

Først krasjet testflyver Charles Janisse i en åker under en testflyving i 1973. Smolinski og temaet tok ikke hintet, og forsøkte igjen noen uker senere. Da var derimot ikke Janisse tilgjengelig, så Smolinski hoppet selv i førersetet. Et Frankensteinmonster av et småfly/småbil, uten en erfaren pilot bak rattet – hva kunne gå feil? Massevis, doningen gikk rett i bakken og Smolinski døde momentant.

Følg den dua!
Årevis med katastrofale nyvinninger innen luftfart har derimot ikke satt en demper på oppfinnerlysten til folk. På 2000-tallet begynte firmaet AVCEN Limited å jobbe med ”The Jetpod”, som skulle fungere som en flygende taxi. Dette høres jo ut som noe hentet fra et Donald Pocket, og slik så farkosten også ut. Likevel skapte de første(datagenererte) bildene og opplysningene en viss interesse for The Jetpod. I praksis fungerte det derimot ikke like bra, og i 2009 krasjet grunnleggeren av AVCEN, Michael Robert Dacre, og døde.

Fastpris til Gåseby var 350,-

Dacre lot seg ikke stoppe av at han måtte forsøke fire ganger før han i det hele tatt kom seg i lufta, men så ble det altså bråstopp. I ettertid viste det seg at firmaet ikke hadde tillatelse til å utføre testflygningene. Helt i Den Flygende Skredders ånd, altså.  

 

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!