sosialt eksperiment:

5 overskrifter du garantert klikker på!

Hva er det med disse overskriftene som gjør at vi bare MÅ klikke på dem?

Publisert Oppdatert

Du har helt garantert sett dem. Vi snakker om den helt spesielle sjangeren overskrifter som oversvømmer feeden din på Facebook.

Nettsider som Upworthy og Viralnova har gjort det til en millionbedrift å få artikler til å spre seg på sosiale medier som ••••• (Her måtte vi i anstendighetens navn inn og sensurere litt. Vil du vite hva som sto her i utgangspunktet? Mail oss, så sender vi deg setningen). Og de gjør det på en helt spesiell måte.

  • Overskriftene Består Av Kapitaliserte Ord.
  • Titlene er gjerne skrevet i "jeg"-form.
  • Og sist men ikke minst, de dingler feite agn foran nesa di.

Psykologiske triggere som du må være Buddha under treet himself for å klare å motstå. Selv opplyste og kritisk tenkende mennesker er ikke i stand til å la være å trykke på dem, der de lyser i mot oss med velformede rumpebilder og grammatisk tvilsom norsk.

Problemet er bare at du fremstår som en premieskroting på linje med Idar Vollvik om du deler dette med noen som helst av vennene dine. Faktisk bør en slik artikkel i feeden være grunn til å stryke folk av julekortlista (eller Julemelding på Facebooklista, som det faktisk har endt opp med).

Men hva med å gjøre et lite eksperiment? Vi har her laget fem virale overskrifter basert på gjeldende regler. Velg den/de du liker best og legg de ut i feeden din. Dersom den blir delt mer enn 10 ganger, bør du se deg om etter nye venner.

Bildene linker tilbake til denne siden. Bli med og se hvor mange vi kan lure...

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning