Hvite løgner

Sannheten om påstandene vi forteller barna

Stemmer det at man ikke kan bade rett etter at man har spist? Eller er det bare noe vi foreldre sier for å slippe å kaste oss i bassenget med ungene rett etter middag?

DEILIG DUKKERT: Er det farlig å bade rett etter et måltid? Vi gir deg svarene på de vanligste løgnene vi foreldre forteller til barna.

DEILIG DUKKERT: Er det farlig å bade rett etter et måltid? Vi gir deg svarene på de vanligste løgnene vi foreldre forteller til barna. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

Publisert Oppdatert

Du er på sydenferie med familien og barna vil bade hele tiden! Greit nok det, men du orker kanskje ikke å kaste deg ut i vill vannlek rett etter å ha fortært en stor biff. "Det er farlig å bade rett etter at man har spist. Dere må vente i to timer" forteller du de små badeløvene, og får noen timer til å fordøye maten.

- Er det noe i at man ikke skal bade rett etter et måltid?

- Etter et måltid omdirigeres blodstrømmen slik at en større andel av blodstrømmen går til magen og tarmene for å bidra til fordøyelse av maten. Dette kan gi noe redusert blodforsyning til muskulaturen. Man tenker seg derfor at store anstrengelser som krever god blodforsyning til muskulaturen er uheldig kort tid etter at man har spist, sier lege Ragnhild Raastad ved Reiseklinikken i Oslo til Foreldre & Barn.

Hvor lang tid det tar å fordøye maten kommer an på hvor mye man har spist, og hva man har spist. Fettrik mat tar for eksempel lengre tid.

- Et bad med lek og lett svømming etter et vanlig måltid må likevel anses som ufarlig. Viktigst er kanskje å påpeke at de som passer på barna ikke bør ha drukket alkohol, sier Raastad.

Hva lyver dere til barna om? Delta i diskusjonen her.

Her er sannheten om fem andre vanlige påstander mange foreldre har servert barna sine:

1. Det er skadelig for synet å sitte for nærme tv...

Mange barn foretrekker å stå helt nærme fjernsynsapparatet når de ser på barne-tv. Har du da kanskje sagt at de kan være skadelig for synet? Det stemmer ikke.

- Det er ikke skadelig for synet, men det er klart at det kan være slitsomt for øynene. Mange barn foretrekker å stå tett opp til tv-skjermen, og det trenger ikke å bety at de er nærsynte, forteller Karin Lund, fagansvarlig i Brilleland.

Lund legger imidlertid til at dersom dette vedvarer kan det være lurt å sjekke barnets syn.

2. Hvis ikke du sover slutter du å vokse...

Dette er det lett å si til små barn som ikke vil legge seg, for alle barn vil vel vokse og bli store. Men er det sant?

- Ja, det er faktisk noe sannhet i dette fordi kroppen skiller ut veksthormoner i dyp søvn. Hjernen trenger også søvn for å utvikle seg, så at barn får nok søvn er svært viktig, forteller helsesøster Nina Misvær.

3. Du blir sterk av å spise spinat...

De fleste husker nok tegneseriefiguren Skipper'n, som blir sterk av å spise spinat. Har du noen gang fortalt barna dine den historien for å få de til å spise opp det grønne på tallerkenen? Mari Mohn Paulsen, ernæringsfysiolog og høyskolelektor på Bjørknes Høyskole, kan fortelle at spinat inneholder mange nyttige næringsstoffer men man blir nok ikke automatisk sterk av det slik som Skipper'n.

- Spinat har ofte blitt satt i sammenheng med å bli sterk fordi spinat inneholder en del jern. Det som imidlertid er viktig å være klar over er at spinat inneholder et annet stoff: oksalsyre, som hemmer opptaket av jern. Spinat inneholder imidlertid mange andre viktige næringsstoffer som vitamin A, K og C samt folat, riboflavin, kalsium og en rekke antioksidanter. Spedbarn bør vente med å spise spinat til de er over 1 år gamle fordi spinat inneholder nitrat som kan hemme oksygentransport til kroppens celler. Men større barn kan gjerne spise spinat da denne bladgrønnsaken gir mange nyttige næringsstoffer, forteller hun til Foreldre & Barn.

4. Hvis ikke du spiser nok fisk får du struma...

Flere foreldre har nok sagt dette for å skremme barna til å spise fisk, men det stemmer nok ikke helt...

- Struma er en sykdom der man får en forstørrelse av skjoldbruskkjertelen. Sykdommen kan oppstå ved mangel på jod i kostholdet. Det stemmer at saltvannsfisk er en viktig kilde til jod, men vi får også i oss jod fra andre matvarer. Den viktigste kilden til jod i norsk kosthold er melk og meieriprodukter, som står for halvparten av jodinntaket vårt. Andre kilder til jod i kosten er jodberiket salt, egg og drikkevann, forklarer ernæringsfysiolog og høyskolelektor på Bjørknes Høyskole, Mari Mohn Paulsen.

5. Hvis du klipper håret ditt ofte vokser det fortere...

Mange foreldre har nok fortalt dette til barn som skal spare til langt hår for enhver pris, og nekter å klippe seg. Men stemmer det?

- Det stemmer ikke. Håret vokser fra hårsekken, og ikke fra tuppene. Det er ikke slik at tuppene gir beskjed til hårsekken når de blir klippet av, forteller Sølvi Bjørnevoll, daglig leder ved Norsk Frisørskole i Bergen.

Hun legger imidlertid til at man må klippe seg for å få en sunt og fint hår.

- Når du klipper bort de slitte tuppene slipper du å brekke dem av når du børster håret. Håret vil derfor føles tykkere og lengre hvis du klipper det jevnlig, råder frisøren.

Les også:

Foreldre serverer 3000 hvite løgner til barna

Derfor er det bra at barna lyver

Slik blir du en god forelder

Hva sier du når barna kommer inn på soverommet midt under akten?

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning