Toyota Hilux

Her kan kanskje noen bli litt skuffet

Modellen som kommer til Norge kan ikke trekke like tungt som noen av de argeste konkurrentene.

Sist oppdatert

Åttende generasjon av Toyota Hilux kommer til Norge i september, men Toyota har allerede åpnet for bestilling. Prisen for D-Cab (dobbelkabin med fire dører) starter på 387 500 kroner. Da må du gire selv med sekstrinns girkasse. Den kommer med utstyrsnivå SR som blant annet omfatter tilhengerkontrollsystem, syv kollisjonsputer, automatisk differensialtilkobling bak med differensialsperre, active traction control som sender kraft til de hjul som har veigrep, samt Hill Assist Control og Downhill Assist Control. Sikkerhetsutstyr som filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning hører også med.

Toppmodellen med sekstrinns automatgir koster fra 437 800 kroner. Da får du i tillegg utstyr som 18-tommers aluminiumsfelger, 265/60R18 dekk, skinnseter, LED-skinne foran, LED-hovedlys og automatisk klimaanlegg.

150-hester

Til Norge kommer Hilux med en ny 2.4 D-4D turbodiesel . Den nye 16-ventilers, firesylindrede motoren er utstyrt med en «variable nozzle»-turbo med intercooler. Motoren yter 150 hk ved 3,400 o/min, og har maksimalt dreiemoment på 400 Nm mellom 1,600 og 2,000 o/min. Topphastigheten er oppgitt til 170 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 12,8 sekunder med automatgir. Forbruket av drivstoff er oppgitt til  0,71 l/mil med et CO2-utslipp på 187 g/km.

Priser dobbelkabin sammenlignet med konkurrentene:

Modell Hk Nm Pris, fra
Toyota Hilux 150 400 387 500
Mitsubishi L200 181 380 324 800
Nissa Navara 160 400 338 270
Ford Ranger 160 375 352 000
Isuzu D-Max 163 400 359 900
VW Amarok 140 340 355 900

 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HILUX: Nye Hilux har en bakkeklaring på 279 mm og kan vade 700 mm. FOTO: Toyota
HILUX: Nye Hilux har en bakkeklaring på 279 mm og kan vade 700 mm. FOTO: Toyota

Ingen 2,8-liter med større trekkevne

Lasteplanet på nye Hilux er større enn før. Maksimal lasteplass (bredde) har økt fra 1544 mm til  1645 mm, noe som er klasseledende.

Hengervekten er økt fra 2500 kilo, men versjonen som kommer til Norge kan ikke trekke like tungt som de argeste konkurrentene. 2,4-literen kan trekke opptil 3,2 tonn, som er mindre enn D-Max, Navara og Ranger. Men enkelte versjoner av Hilux med 2,8-liters turbodiesel (450 Nm) kan trekke 3,5 tonn, men denne motoren er foreløpig ikke tiltenkt Norge. Nye Hilux har en bakkeklaring på 279 mm. Vadedybden er på 70 centimeter.

Maks lastplan, nyttelast og trekkevne, dobbelkabin

Modell Lengde/bredde/høyde Lasteplan Maks nyttelast Maks hengervekt
Toyota Hilux 534/186/182 157x165 925 3200
Mitsubishi L200 521/182/178 152x147 955 3100
Nissan Navara 533/185/184 158x156 900 3500
Ford Ranger 536/186/184 155x156 1122 3500
Isuzu D-Max 530/186/180 155x153 1055 3500
VW Amarok 525/194/183 155x162 1072 3200

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også