TEST: Lexus NX 300h mot BMW X3

Superduellen avdekket store forskjeller

Klarer Lexus NX å vippe BMW X3 av tronen?

Sist oppdatert

På papiret er dette to ganske forskjellige SUV-er. Den ene en hybridbil, den andre en ganske vanlig diesel. Kjøper man en SUV som koster over 500.000 kroner, er man presumptivt også opptatt av firehjulstrekk. Og på papiret er også firehjulsdriftsystemene vidt forskjellige, men som skal gjøre samme jobb.

Vi er ganske spente på hva Lexus har fått til med sin første kompakt-SUV, nykommeren NX, som skal bryne seg på etablerte premium-SUV-er som Mercedes GLK, Audi Q5, BMW X3, samt Volvo XC60.

Vi synes Lexus-en opptrer nervøst på hålka sammenlignet med BMW-en. Også på tørr vei der kjøreforholdene er gode, er forskjellen i kjørefølelse stor.

Selv om «vår» Lexus – en F-Sport – prøver så godt den kan å være sportslig, er det lite som gir sportslig kjørefølelse. BMW X3 har derimot den snerten vi alltid setter pris på i BMWs modeller.

Men sportslighet er ikke nødvendigvis et tungtveiende argument. Dette er familiefraktere som skal ta deg og dine helt fram til hyttedøra. Men vi liker å bli involvert i kjøringen. Både fordi det gjør kjøreturen artigere, men også fordi gode tilbakemeldinger vil gi deg et ørlite forsprang ved en unnamanøver i en kritisk situasjon.

Tre motorer og trinnløst gir

Den nye dieselmotoren i BMW X3, som i testbilen yter 190 hestekrefter (finnes også med 163 hk), er sterk og tar oss effektivt opp de lange bakkene.

I Lexus NX er opplevelsen en helt annen. Til tross for hybriddrift oppleves den ikke som en like effektiv klatrer. Her driver en 2,5-liters bensinmotor og en kraftig elmotor framhjulene og en svakere elmotor bakhjulene. Bensinmotoren er koblet opp mot en trinnløs automatkasse som legger turtallet der forholdet mellom ytelse og forbruk er mest effektivt. Skal du holde dampen oppe i motbakker, spretter turtallet derfor i været.

DUELL: Lexus NX 300h mot BMW X3 xDrive20d aut. 2015. FOTO: Petter Handeland
DUELL: Lexus NX 300h mot BMW X3 xDrive20d aut. 2015. FOTO: Petter Handeland

Vi synes det ikke virker riktig at en premiumbil, uten passasjerer eller bagasje, skal høres så anstrengt ut i en lang motbakke som det Lexus NX gjør.

Vi ser at forbruket øker i større grad enn BMW X3 i motbakkene. Til gjengjeld går NX billigere i lett terreng, og i vår forbrukstest ruller de i mål med nær sagt identisk gjennomsnittsforbruk rett over 0,7 l/mil.

Har framhjulsdrevet karakter

Den tørre asfalten dekkes med snø etter hvert som vi klatrer opp i høyden. Det minner oss igjen på hvor forskjellige de to SUVene er å kjøre.

I NX er det tydelig at en stor andel av den totale motorkraften går til framhjulene. Systemet har en helt tydelig framhjulsdrevet karakter, og på glatt føre opplever vi hjulspinn ved igangkjøring og at fronten trekkes ut av svingkurven ved gasspådrag i sving. Det er da vi kjenner effekten av elmotoren på bakakselen best. Den kommer som en hjelpende hånd og trekker deg inn i svingbuen igjen.

I X3 oppleves firehjulsdriftsystemet som konsekvent. Det merkes at kraftfordelingen er bedre fordelt mellom de to akslene. Den understyrer på langt nær i samme grad som NX og er mer med på notene. På dette tidspunktet er vi ikke i tvil – firehjulsdriftsystemet til BMW er mye bedre.

Men hva med framkommeligheten, kanskje den viktigste egenskapen til et firehjulsdriftsystem?

En bratt bakke, en kneik fra hovedveien opp til et hyttefelt, gir oss mange svar. Den kalde luften gjør snøen trå og fotfestet godt. Godt nok til at begge biler tar seg fram uten problemer.

For å provosere fram hjulspinn tar vi også en akselerasjonstest fra 0 til 80 km/t på den snødekte hovedveien. Heller ikke her er forskjellene nevneverdige.

TAR SEG FRAM: Selv om firehjulsdriftsystemet i NX har langt mer framhjulsdrevet karakter, tar den seg effektivt fram på snøføret. Det er merkbart at elmotoren på bakakselen gir deg en hjelpende hånd. FOTO: Petter Handeland
TAR SEG FRAM: Selv om firehjulsdriftsystemet i NX har langt mer framhjulsdrevet karakter, tar den seg effektivt fram på snøføret. Det er merkbart at elmotoren på bakakselen gir deg en hjelpende hånd. FOTO: Petter Handeland

For og mot F Sport

Vi har gjort det vi kom for. Vi har satt firehjulsdriftsystemene på prøve, og begge har bestått. Vi vender derfor ned igjen mot Dokka og setter kursen mot Oslo. Vi bytter biler med noen mils intervaller, og spesielt én ting biter vi oss merke i; i X3 setter du deg inn, stiller inn setet og kjører, mens NX krever noe mer tilvenning hver gang man tar plass bak rattet.

Knappefloraen og skjermbetjeningen i NX er på langt nær like moderne som i X3, der brukervennligheten er mange hakk bedre.

Vi sliter for eksempel med å pare telefonen i NX, men er automatisk tilkoblet det sekundet vi slår på tenningen i X3.

Dette er kanskje bagateller, men de er med på å gjøre at X3 føles mer polert enn NX. Det merkes rett og slett at X3 har noen år på baken.

Men det er på godt og vondt. X3 begynner å bli litt grå i barten. Designen er typisk BMW-nøktern. X3 er nylig oppgradert, men du skal gå den nøye etter i sømmene for å se hva som skiller den fra forgjengeren. NX er en rak motsetning. Vi likte designretningen i IS, og vi liker designen godt i NX. Spesielt i F Sport, som har sportslige detaljer i interiøret og et mer aggressivt eksteriørdesign enn de andre utstyrsnivåene.

STERK OG SPORTSLIG: X3, som på papiret har litt mindre krefter enn NX, føles alltid sterkest. Åttetrinnautomaten jobber svært godt sammen med motoren. FOTO: Petter Handeland
STERK OG SPORTSLIG: X3, som på papiret har litt mindre krefter enn NX, føles alltid sterkest. Åttetrinnautomaten jobber svært godt sammen med motoren. FOTO: Petter Handeland

Bedre kupébredde og beinplass i baksetet

Eksteriøret levner liten tvil om hvilken bil som har best bagasjeromsplass. Selve arealet er i grunn nokså likt, men forskjellen er stor i høyden – i X3s favør.

Bagasjeromsåpningen er også betydelig mindre i NX, som til gjengjeld har litt bedre kupébredde og beinplass i baksetet.

Følelsen er likevel en annen. De smale vinduene slipper inn mindre lys og begrenser sikten. Det gjør at NX føles trangere innvendig. 

På opplevd kvalitetsfølelse er det dødt løp mellom de to. Akkurat som på utsiden, er interiøret i X3 nøkternt og ryddig, mens NX har flere designmessige krumspring. Begge har god materialkvalitet og framstår svært godt sammenskrudd.

Skal vi pirke på noe, så må det være at en enkelte elementer i førermiljøet i NX minner om det man finner i rimelige Toyota-modeller. Men ikke i så stor grad at det tar fokuset bort fra den forseggjorte innpakningen.

VIRKER SOLID: Førermiljøet i NX 300h er på langt nær like nøkternt som i X3. Setene er komfortable og kvalitetsfølelsen veldig god. FOTO: Petter Handeland
VIRKER SOLID: Førermiljøet i NX 300h er på langt nær like nøkternt som i X3. Setene er komfortable og kvalitetsfølelsen veldig god. FOTO: Petter Handeland
HØY KLASSE: Interiøret i X3 er typisk BMW-nøkternt og oser soliditet. Vi finner oss raskere til rette bak rattet i X3, der brukervennligheten på knapper og systemer er i toppklasse. FOTO: Petter Handeland
HØY KLASSE: Interiøret i X3 er typisk BMW-nøkternt og oser soliditet. Vi finner oss raskere til rette bak rattet i X3, der brukervennligheten på knapper og systemer er i toppklasse. FOTO: Petter Handeland

Styr unna sportsunderstellet

X3 gir hele tiden inntrykk av å ha mer motorkraft enn NX, som på papiret har sju hestekrefter mer. Spesielt godt merkes det i motbakker, men også i forbikjøringer høres motoren i NX anstrengt ut.

Vi blir derfor litt overrasket over at det ikke skiller mer enn det faktisk gjør i akselerasjonsmålingene. X3 siger sakte, men sikkert fra NX i typiske forbikjøringsintervaller som 60–100 og 80–120 km/t. Sånn sett står ytelsene i stil til kjøreegenskapene – X3 er sporty og kvikk, mens NX er bedagelig og sedat. 

Men NX 300h F Sport utstråler en sportslighet chassiset og drivlinjen ikke følger opp. Girhendler på rattet som endrer motorturtallet for å simulere girtrinn, er en ren gimmick. De forskjellige kjøreprogrammene likeså. Den forferdelige høyttalergenererte motorlyden som ikke er samstemt med turtallet, er i våre ører en stor vits. En vits Lexus kunne holdt seg for god for i en bil som skal bane vei i premiumsegmentet.

Helt unødvendig er også sportsfjæringen, som ikke gjør annet enn å ødelegge for komforten. Det eneste positive vi kan si at F Sport fører med seg, er at den ser bedre ut enn de andre utstyrsversjonene.

Velg et utstyrsnivå med normal fjæring og la NX 300h være den superkomfortable milslukeren den faktisk er. 

MINDRE UTSIKT: De smale vinduene i NX slipper inn mindre lys, gjør utsikten begrenset og får bakseteplassen til å virke mindre enn den faktisk er. FOTO: Petter Handeland
MINDRE UTSIKT: De smale vinduene i NX slipper inn mindre lys, gjør utsikten begrenset og får bakseteplassen til å virke mindre enn den faktisk er. FOTO: Petter Handeland
PÅ NIVÅ: Bakseteplassen i de to SUV-ene er svært lik. Lexus er litt bredere og har ørlite mer beinplass, men har samtidig litt begrenset takhøyde. FOTO: Petter Handeland
PÅ NIVÅ: Bakseteplassen i de to SUV-ene er svært lik. Lexus er litt bredere og har ørlite mer beinplass, men har samtidig litt begrenset takhøyde. FOTO: Petter Handeland

Vipper ikke X3 av tronen

Det koster å bli eier av en ny premium-SUV. I god BMW-tradisjon er X3 dyr i utgangspunktet og har svært kostbart ekstrautstyr. Testbilen, som har det meste av det beste, men som grovt sett skiller seg fra NX med elektronisk demperkontroll (EDC), koster 787.700 kroner. Til sammenligning koster NX 670.600 kroner i F Sport-utstyrsnivå og med testbilens tilleggsutstyr.

Forskjellen er stor, men om den er stor nok, er vanskelig å si. X3 har solgt som varmt hvetebrød de siste årene og er i våre øyne god nok til å forsvare en noe høyere prislapp.

Men vi ville vært mer selektive enn det importøren var på sin ferd gjennom ekstrautstyrslista - testbilen har ekstrautstyr for over 200.000 kroner, et beløp vi vet kan halveres uten at X3 oppleves ribbet.

Du sparer 14.000 kroner ved å velge 163-hestersversjonen av samme motor, som i våre akselerasjonsmålinger kun var noen få tideler tregere enn 190-hesteren. 

Målet med denne duellen var å finne ut om nykommeren NX var god nok til å fortjene en plass i det gode selskap, og det gjør den. I løpet av testperioden vokser NX helt klart på oss, og vi kan trygt si at Lexus har bygget en god bil. En bil som tåler å sammenlignes med konkurrentene i den eksklusive enden av kompakt-SUV-segmentet, der BMW X3 fortsatt er vår favoritt.

TREDELT RYGG: BMW X3 har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter og tredelt bakseterygg. Praktisk når du skal til fjells med mye bagasje og flere par ski. FOTO: Petter Handeland
TREDELT RYGG: BMW X3 har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter og tredelt bakseterygg. Praktisk når du skal til fjells med mye bagasje og flere par ski. FOTO: Petter Handeland
MANGLER HØYDE: Arealet i bagasjerommet i NX er på nivå med bagasjeromsarealet i X3, men rommet er mye grunnere og rommer derfor mindre. Oppgitt volum er 480 liter. FOTO: Petter Handeland
MANGLER HØYDE: Arealet i bagasjerommet i NX er på nivå med bagasjeromsarealet i X3, men rommet er mye grunnere og rommer derfor mindre. Oppgitt volum er 480 liter. FOTO: Petter Handeland

Vi Menn Bil Top Gear mener:

Lexus NX 300h

Pluss: Eksteriørdesign, kvalitetsfølelse, lettkjørt, bakseteplass, pris

Minus: F Sport-fjæringen, motoren virker anstrengt i motbakker, brukervennlighet i infoskjermen

BMW X3 X3 xDrive20d aut.

Pluss: Komfort, kjøreegenskaper, ytelser, kvalitetsfølelse og bagasjeromsplass

Minus: Pris, pris på ekstrautstyr, ltt kjedelig eksteriørdesign

Lexus har utvilsomt laget en god bil, men den er ikke god nok til å vippe BMW X3 av tronen i den eksklusive delen av kompakt-SUV-segmentet. F Sport-fjæringen ødelegger mye for en bil som er bygget for å være en komfortabel milsluker, mens den elektroniske demperkontrollen i X3 gir deg mulighet til å veksle mellom nydelig fjæringskomfort og snertne kjøreegenskaper. Pris er et godt argument for NX, men det spørs om den er billig nok til at den blir sett på som et prisgunstig alternativ i klassen.

Denne saken ble første gang publisert 23/03 2015, og sist oppdatert 13/10 2023.

Les også