Audi

Sjekk skistjernens vanvittige familiebil

Audi-en til Jon Olsson har over 900 hk. Vi tok en prat med han.

Sist oppdatert

Jon Olsson er blant verdens mest meritterte alpinister innen freeski-kategorien. Han er opphavet til svært mange triks. De seneste årene er imidlertid jibberen blitt minst like kjent for sin lidenskapelig bilinteresse. (Du kan se bilhistorikken hans her).

Den ble for alvor gjort kjent da han plasserte en skiboks på en Lamborghini Gallardo. Det var først ment som en spøk, men siden det fungerte er det blitt et slags varemerke. Siden har kjørt både Murciélago, Murciélago SV og Audi R8 med skiboks.

Men i fjor byttet Olsson ut inn sin Audi R8 Camo for en mer fornuftig bil med tanke på plass. R8-en ble erstattet med en Audi RS6 Avant, også den i kamuflasjedekor. Den fikk sågar et spin-off-produkt i form av en begrenset Audi A4-serie i Sverige, Jon Olsson Camo Edition.

DTM-stasjonsvogn

Men Olsson synes åpenbart ikke at RS6-en var vill nok. Nå er den bygget om til en DTM-inspirert versjon med over 900 hestekrefter.

- Jeg har alltid digget wide body-stilen til DTM-bilene, og det har lenge vært en drøm å realisere en DTM-inspirert bil som kan brukes på vanlig vei, sier Olsson.

Til jobben har han blant annet fått hjelp av Caresto-gründer Leif Tuvesson som tidligere jobbet som sjefsingeniør hos Koengisegg. Wrapzone har gjort folieringsjobben mens Stertman Motorsport har sørget for at ikke bare utseendet er ekstremt.

DTM: Jon Olsson har endelig realisert sin drøm om en DTM-inspirert bil som kan brukes til fjells. FOTO: Oskar Bakke
DTM: Jon Olsson har endelig realisert sin drøm om en DTM-inspirert bil som kan brukes til fjells. FOTO: Oskar Bakke

Mulig med over 1000 hk

Bilen er utstyrt med et STM Stage 3+-sett som blant inkluderer TTE9XX-turboladere fra The Turbo Engineers. Innsug er belagt med 18 karat gull fordi gull har god varmeledningsevne. Det gir lavere temperatur på ladeluften, noe som er gunstig for ytelsene. Og for noen ytelser: DTM-stasjonsvogna skal være god for 950 hk på vanlig bensin, over 1000 med race-drivstoff.

Bilen har også Black Titan-fjæringer fra Intrax, det største bremsesettet Movit kan oppdrive for RS6, samt et high-performance eksosanlegg fra Milltek Sport. Skiboksen er karbon og skreddersydd for bilen av 56 Nord.

Jon Olsson skal etter planen delta i årets Gumball 3000 med bilen.

Denne saken ble første gang publisert 11/04 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også