PRØVEKJØRT: Mercedes-AMG C 63

Den ser ut som en vanlig C-klasse, men....

Med en mindre motor og et ganske harmløst utseende, kan man forledes til å tro at den nye Mercedes-AMG C63 er blitt slapp.

Publisert Oppdatert

Den eldre fyren som står i veikanten har garantert hørt meg komme. Han stanset på de støvete brosteinene, og myste mot den mørkeblå Mercedes-AMG C63 S som om han var lettere skuffet over at den tordnende støyen han hørte noen kilometer unna var forvandlet til en ganske uskyldig, diskret sedan.

For da jeg nærmet meg landsbyen skrudde ned farten og byttet jeg fra Race-modus til Comfort, noe som endret lyden fra eksosanlegget, Han løfter et øyebryn, smiler, og lar begge tomlene peke oppover som et internasjonalt tegn på godkjennelse.

510 hestekrefter

Og jeg må innrømme at S-versjonen av nye Mercedes-AMG C63 allerede har vist seg å være en godkjent bil. Jeg har bare kjørt den i drøye tre timer, men har allerede kjent på luksusen og foretatt forbikjøringer med den selvfølgeligheten du får med en biturbo V8 som yter 510 hk og 700 Nm.

Jeg har lekt meg med alle innstillingene, forstått alle sammen, og stoppet ved enden av en svært svingete og ruglete landevei med et stort smil om munnen og glødene karbonkeramiske bremser.

Det høres ille ut, men veiens beskaffenhet tatt i betraktning, samt C63 enorme krefter, er det nesten overraskende at skivene bare gløder og ikke er forvandlet til slaggstoffer.

Ytelsene er enorme. Og likevel ser den slett ikke ut som en superbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AMG: En liten spoiler på bagasjelokket, samt et par lite iøynefallende firkantede eksosrør på hver side bak, avslører at dette ikke er en helt vanlig C-klasse.

AMG: En liten spoiler på bagasjelokket, samt et par lite iøynefallende firkantede eksosrør på hver side bak, avslører at dette ikke er en helt vanlig C-klasse.

Ulv i fåreklær

For på utsiden er den ganske diskret – eller så diskret som en 510-hesters kan bli. Den vanlige AMG-pynten gjør at den ser ut som en C-klasse på en diet av anabole steroider.

Den har større sporvidde og grandiose luftinntak foran for å gi luft til diverse intercoolere. De brede utvekstene på støtfangeren er faktisk med på å balansere utseendet. Den virker sinna, men ikke totalt brutal. Kanelen lang sidene kobler front og hekk visuelt, og en liten spoiler på bagasjelokket, samt et par lite iøynefallende firkantede eksosrør på hver side bak.

Hadde det ikke vært for V8 Biturbo-merket, ville du kanskje ikke lagt merke til at det er en fullblods AMG. Men dette er en bil som virkelig illustrerer uttrykket «ulv i fåreklær». Den ser kanskje uskyldig ut, men det er utenpå.

Forskjellig sump

Den 4,0-liters V8-eren med doble turboer er en nær slektning av enheten som sitter i superbilen AMG GT – faktisk er det bare ett tall som skiller dem, med henholdsvis kodenavnene «M177» og «M178”».

Motoren i C-Klassen er en våtsumpet versjon av GT-ens tørrsumpede og mer racingaktige motor. Nøkkeltallene for S-versjonen som vi kjører er 510 hester og 700 Nm (og ganske respektable 476 hk og 650 Nm som standard).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MÅ HA LUFT: Grandiose luftinntak foran for å gi luft til diverse intercoolere.

MÅ HA LUFT: Grandiose luftinntak foran for å gi luft til diverse intercoolere.

Ut med sugemotor - inn med turbo

Men viktigere er det at den er 30 prosent mer effektiv enn den selvpustende 6,2-literen i forrige generasjon. Det er imponerende, og skal i teorien gjøre det mulig å kjøre bilen på 0.82 liter per mil (lykke til). Og for en bil med over 500 hk er det ganske ekstraordinært. Men også ganske usannsynlig.

Motoren er, tradisjonen tro, håndbygd, med inngravert signatur fra personen om monterer den. Vår var bygd av en viss Jan Giela (eller «Ciela»?). Og jeg må si at Herr Giela gjorde en pokker så god jobb.

Null turboforsinkelse

Den kanskje beste med bilen er at det ikke føles som om den har turboer. Den leverer kreftene voldsomt og lineært. Og den låter helt fantastisk: En rolig brumming i Comfort, og helt vill i Race-modus.

Du kan høre turboene spinne dersom du lytter veldig nøye, men du får aldri følelsen av et plutselig trøkk. Bare masse moment og masse skyv. Det føles som om motoren har en veldig kapasitet, noe som innebærer at det å justere gassen i svinger er mer av en nytelse enn sjansespill.

Du kan naturligvis justere villskapen via en rekke modus, men den føles stort sett kolossal uansett. Og jeg garanterer at du alltid vil ha maks eksoslyd – kanskje bortsett fra når du kommer hjem sent på natta.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TURBOMOTOR: Ut med selvpustende motor - inn med turboer.

TURBOMOTOR: Ut med selvpustende motor - inn med turboer.

Race-innstilling

Den har flerleddet hjuloppheng foran og bak, og med AMGs elektronisk styrte kjørekontrollsystem (AMG RIDE CONTROL), bestemmer du fastheten i dempingen: Comfort, Sport og Sport+.

Tekniske data

Mercedes-AMG C 63 S

Pris: Fra 1 365 400,-

Motor: 3982 ccm, V8 biturbo

HK: 510 hk v/5500–6250 o/min,

Dreiemoment: 700 Nm v/1750–4500 o/min

0-100 km/t: 4,0 sekunder

Toppfart: 250 km/t (sperret)

Overføring: AMG Speedshift  MCT 7-trinns sportsgir, bakhjulsdrift

Oppgitt forbruk: 0,82 l/mil,

Oppgitt CO2-utslipp: 192 g/km

Vekt: 1715 kg

S-versjonen har i tillegg et Race-modus der du kan sette opp bilen individuelt. I Race kan sjåføren velge karakteren på motorresponsen, dempingen, girskiftene og eksosanlegget.

Overføringen er et kapittel for seg, på fagspråket kalt en «AMG SpeedShift MCT-7»- halvautomat. Men den er oppgradert til å levere «betydelig raskere girskifter», ifølge Mercedes. Teknisk sett er det en automat uten en momentkonverter. I stedet bruker man en våtkløtsj som bidrar til effektiv igangsetting. Men alt jeg egentlig vet, er at den er rask nok til å reagere på padleårene, men myk nok i tett trafikk.

Med egen Race Start-støtte

Standardbilen kommer med en mekanisk bakdifferensial, mens S-versjonen har en elektronisk utgave som skal reagere litt kjappere og gi litt ekstra finesse når Race-funksjonen kobles inn. Du får også den vanlige pakken med veigreps- og stabilitetskontroll sånn at alt skal peke sånn omtrent i den retningen du ønsker.

Blant de artige sakene finner du også en Race Start-funksjon (venstre fot på bremsen i enten Sport+ eller Race, dra i begge padleårene, bekreft med å dra i høyre padleåre, gi bånn gass, og slipp bremsen). Dette gir perfekt start fra stillestående hver gang, og tyner maksimalt ut av dekkenes gripeevne. Den skal greie 0-100 km/t på fire sekunder, og det tror jeg den skal klare greit. På tørt føre. Dropper du Race Start-hjelpen, er veien kort til heftig hjulspinn. Ja da, jeg vet at det ikke har noen hensikt, men det er fint å oppleve en moderne fartsmaskin som kan leke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SPINNVILL: Dropper du Race Start-hjelpen, er veien kort til heftig hjulspinn.

SPINNVILL: Dropper du Race Start-hjelpen, er veien kort til heftig hjulspinn.

Aktive motorfester

Ting blir litt mer forvirrende når du kommer til en skikkelig sving i fart. Jeg trives ikke så veldig når bilen går løs på noen av disse dårlig asfalterte portugisiske veiene (med litt merkelig knirking i interiøret på denne bilen). Men kjører du litt raskere i Sport-modus, virker det som om bilen mister 200 kilo og all antydninger til krengning opphører.

Som AMG GT har C63 aktive motorfester som slakker av for å redusere vibrasjoner, og strammer opp igjen under mer aktiv kjøring for å forbedre responsen. I bunn og grunn reduserer dette urovekkende treghet når bilen skal håndteres over sleipe partier i svingene, og gir en mer øyeblikkelig følelse av respons fra rattet. Det fungerer, noe som betyr at du kan velge et spor og holde deg til det, i stedet for å måtte justere hele tiden.

Velg keramikk

I Sport-modus gir bilen plenty med tilbakemeldinger om veigrepet. Bremsene står i stil til veigrepet. De er massive og pålitelige, og skivene er svære som middagstallerkener: 390 mm foran og bare litt mindre 360 mm bak. Men jeg vil nok anbefale de keramiske dersom du liker å kjøre raskt, eller har til hensikt å bruke AMG-en bane.

Men viktigere er det at denne bilen ganske enkelt er en haug med moro. Den gjør ikke merkelige ting. Den er bare en vakkert balansert sedan med herlig motor. Skikkelige saker.

Jeg tror nok at den kan føles litt tung på bane, men som gatebil har den knapt nok feil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AMG: C63 AMG har alltid vært blant de beste AMG-ene.

AMG: C63 AMG har alltid vært blant de beste AMG-ene.

Frembringer lykkefølelsen

Førsteinntrykket av førermiljøet var at den flate undersiden av rattet fikk det til å se merkelig avlangt ut, men det var et synsbedrag. Setene er dype, fantastiske og med masse sidestøtte. De gir en herlig følelse av fasthet som frambringer lykkefølelsen.

Som vanlig er det ingen enorme forskjeller sammenlignet med en vanlig C-klasse. Men setene, rattet og diverse karbondetaljer gjør at den føles mer spesiell enn hva en tilleggspakke kan få til.

Ekstrautstyret omfatter topp Burmester surround-lyd (jeg brukte det nesten ikke, det holdt med eksosen i Sport), et enda mer avansert eksosanlegg, head-up display og smarte, adaptive LED-frontlys.

Det finnes også en Edition 1-variant som koster vesentlig mer, og som har ekstra utført finish og ekstra dingser, men den er stort sett en oppstæsjet S-versjon som markerer lanseringen av bilen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

C-KLASSE: Som vanlig er det ingen enorme forskjeller i førermiljløet sammenlignet med en vanlig C-klasse

C-KLASSE: Som vanlig er det ingen enorme forskjeller i førermiljløet sammenlignet med en vanlig C-klasse

Stasjonsvogn også

Det finnes også en annen variant i form av C63 stasjonsvogn, fra 1 247 400 kroner. Størrelsen virker perfekt, og den har omtrent de samme ytelsene (samme toppfart, bare 0,1 sekunder mer til 100 enn S-modellen, og bare litt høyere forbruk). Sjansen for at stasjonsvognen vil tiltrekke seg oppmerksomhet er enda mindre sannsynlig, men vakker er den.

Heller en C63 enn M3

Vi i Top Gear har alltid vært litt svake for raske stasjonsvogner. Og jeg tar meg selv i å tenke at jeg heller ville hatt en C63 enn en BMW M3. Og det er nye tanker.

Men når du har en bil som er så diskret, men likevel pen, som er en nytelse å kjøre fort uten at du blir vettskremt, i stand til å frakte familien og samtidig utfordre gromme sportsbiler, vet du at du har en vinner.

Så bare kom igjen de mest aktuelle konkurrentene. Jeg tror ikke de vil bekymre AMG-en…

Se flere saker fra: De råeste bilene vi har kjørt
Superduellen: Porsche 918 Spyder mot McLaren P1

Duell: Porsche 918 Spyder vs McLaren P1

Superduellen: Porsche 918 Spyder mot McLaren P1
Rundt 800.000 kroner er avgifter. Det er mer enn hva bilen koster i Sverige

Prøvekjørt: Lexus RC F

Rundt 800.000 kroner er avgifter. Det er mer enn hva bilen koster i Sverige
Den ser ut som en vanlig C-klasse, men....

PRØVEKJØRT: Mercedes-AMG C 63

Den ser ut som en vanlig C-klasse, men....
Den beste Porschen i 911-serien

Prøvekjørt: Porsche 911 Carrera GTS

Den beste Porschen i 911-serien
Framtiden er lys

Prøvekjørt: BMW i8

Framtiden er lys
De er de siste i sitt slag

Ferrari F12, Lambo Aventador og Aston Martin Vanquish :

De er de siste i sitt slag
Og så dro Top Gear til bunns med en Ferrari i Norge...

Prøvekjørt: Ferrari California

Og så dro Top Gear til bunns med en Ferrari i Norge...
En helt fantastisk bil

BMW i8

En helt fantastisk bil
Den har 1203 hestekrefter under panseret

Prøvekjørt: Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

Den har 1203 hestekrefter under panseret
Den mest komplette superbilen

Porsche

Den mest komplette superbilen
Endelig har vi fått prøve den

Prøvekjørt: LaFerrari

Endelig har vi fått prøve den
- Får alt annet til å virke gammeldags

McLaren P1

- Får alt annet til å virke gammeldags
Superbilen alle kan kjøre

Prøvekjørt: Porsche 911 Turbo S, 2013

Superbilen alle kan kjøre
- Jeg kunne uten besvær kjørt bilen med slalåmstøvler

Prøvekjørt: Ferrari F12 Berlinetta

- Jeg kunne uten besvær kjørt bilen med slalåmstøvler
Tidenes råeste familiebil!

Top Gear Magazine: Ferrari FF

Tidenes råeste familiebil!
Den beste Lamborghinien

Lamborghini Huracán

Den beste Lamborghinien
I det rette element

Lamborghini Sesto Elemento

I det rette element
Rådyr på glatta

Lamborghini Aventador

Rådyr på glatta
Enda litt råere

Prøvekjørt: McLaren 650s

Enda litt råere
Fungerer mye bedre enn energidrikk

Prøvekjørt: Mercedes SLS Black

Fungerer mye bedre enn energidrikk
Den har én stor svakhet

Prøvekjørt: Aston Martin One-77

Den har én stor svakhet
Raskere enn noensinne

Prøvekjørt: Aston Martin V12 Vantage S

Raskere enn noensinne
Top Gear-sjefens favorittbil

Lexus LFA

Top Gear-sjefens favorittbil
Som å kjøre en bombe

Prøvekjørt: Pagani Huayra

Som å kjøre en bombe
Jeg elsker denne bilen!

Nissan GT-R

Jeg elsker denne bilen!
Selv koppholderen er perfekt

Prøvekjørt: Maserati GranTurismo Sport

Selv koppholderen er perfekt
220 på strekka og nesten 200 km/t i sving!

Prøvekjørt: Audi R8 V10 Plus, 2013

220 på strekka og nesten 200 km/t i sving!

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag