Opel Astra er første kompaktbil med teknologien. Dette er automatisering av det gode slaget. Du trykker på autotasten for lysene når du kjører inn i skumringen. Så trenger du ikke gjøre noe som helst mer med lysene før du parkerer i stappmørket seinere på kvelden. Lysene i Opel Astra tar seg av alt det hovedlys og fjernlys skal, helt uten menneskelig innblanding.

Tidligere har vi prøvd lignende systemer i dyrere biler. Den rimeligste hittil er en VW Passat av det dyrt utstyrte slaget med en totalpris på godt over en halv million. I Passaten var funksjonen imponerende. Nå får du lykter som virker etter de samme prinsippene i en Opel Astra til rundt 270 000 kroner (énliters bensinturbo med utstyrsgrad Premium), eller til 289 900 kroner på 1,4-literen med 150 hk (alle priser uten leveringskostnader).

Et prima eksempel på at ny teknologi stadig raskere blir tilgjengelig i rimeligere biler.

Det er ikke tilfeldig at Opel er raskt ute. De har jobbet med lysteknologi i flere år. Dessuten har de satt seg et mål. Bilene skal gi premiumopplevelser uten at prisen tar helt av. Opel satser ganske enkelt på mye og godt utstyr.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LED

MØRKT FELT: Det nederste bildet viser hvordan LEDmatrixlysene lager et mørkt felt rundt den møtende bilen. Det øverste bildet viser hvordan den møtende sjåføren ville ha blitt blendet av vanlige xenonfjernlys.

Lavere pris på laserlys

BMW lanserte laserlys til BMW i8 som ekstrautstyr til rundt 100 000 kroner. Skal du ha laserlys på i8-er er det fortsatt dyrt, men prisen har sunket til 74 400 kroner. Nå fås laserlysene også til BMW 7-serie som ekstrautstyr til 13 500 kroner. Også Audi tilbyr laserlys, men foreløpig bare til Audi R8 som ekstrautstyr til drøye 44 000 kroner.

16 dioder

Fjernlyset består av i alt 16 elementer – åtte på hver side. Det er frontkameraet, som kalles Opel Eye (Opel-øyet), og kameraets tilhørende datasystem, som avgjør hva som skal slås på eller blendes ned. Kameraet registrerer lyskilder på og ved veien. Kommer det en bil imot, blender systemet ned akkurat de diodene som ville ha lyst dit den møtende bilen er. Følger du med på lysmønsteret, kan du se at den mørke «tunnelen» rundt den møtende bilen flytter seg etter hvert som bilen kommer nærmere. De andre diodene lyser fortsatt med fullt fjernlys, noe som sikrer best mulig sikt.

Akkurat det samme skjer når Astraen tar igjen en bil: Diodene lager et mørkt felt tett rundt bilen, mens alt annet er fjernlys-lyst. Med nymotens dioder betyr det et fyldig og veldig hvitt lys.

Teknologien kan også takle flere biler innenfor lyskjeglen: Den kan blende ned både for en møtende bil og for en bil du kjører bak, samtidig som det er full guffe på lyset alle andre steder enn der disse to bilene er.

Fungerer som det skal

Vi har prøvd systemet på våte vinterveier av det aller mørkeste slaget. Det første du som sjåfør må gjøre, er å stogge din egen vanemessige trang til å blende ned manuelt. Etter å ha overvunnet denne trangen, ser vi at systemet fungerer akkurat slik Opel sier. Det er tette mørke felt rundt biler vi møter eller tar igjen, men lyst ellers.

Ingen møtende biler blinker med lysene for å varsle at de blir blendet. Systemet blender ned i overkant ofte for andre og ganske svake lyskilder langs veien, men det er det eneste som er verdt en liten klage. Da kan man alltids slå på fjernlysene manuelt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!