BMW 1-serie

Ny look og mindre motorer

Kommer med tresylindrede motorer og sterkere toppmodell.

Sist oppdatert

I april lanseres nye BMW 1-serie i Norge, en bil som er helt ny, ifølge BMW. Prisene er ikke klare, men det som er klart er at den kommer med den nye generasjonen motorer med tre og fire sylindre, basert på BMWs EfficientDynamics-teknologi som gir skal gi ytterligere redusert forbruk og utslipp.

Den minste dieselmotoren (116d EfficientDynamics Edition) har et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,34 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 89 gram.

Åttetrinns automat som  standard

120d med xDrive firehjulstrekk vil for første gang være tilgjengelig med BMWs åttetrinns automatgirkasse som standard. Denne girkassa har vi gitt svært god omtale i våre tester.

Motorutvalget startet med 116i som nå kommer med tresylindret 1,5-liters motor som yter 109 hk og 180 Nm. Vi har ment at dagens versjon av 1-serie kler den minste bensinmotoren svært godt.

Minste diesel er fortsatt 116d, men nå kommer den med tresylindret 1,5-liter som yter 116 hk og 270 Nm, omtrent som dagens versjon.

Vi har testet den tresylindrede dieselmotoren i nye Mini. Her kan du lese vår dom.

NY LOOK: Det er ikke bare under panseret det har skjedd ting. Modellen har fått ny front og ny hekk, med blant annet større luftinntak og redesignet grill. FOTO: BMW
NY LOOK: Det er ikke bare under panseret det har skjedd ting. Modellen har fått ny front og ny hekk, med blant annet større luftinntak og redesignet grill. FOTO: BMW Foto: [email protected]

Sterkere toppmodell

1-serie blir forsatt å få med firesylindrede bensin- og dieselmotorer, på 1,6- og 2,0-liter som yter fra 136 (118i) til 224 hk og 450 Nm (125d).

118d og 120d fås med xDrive og motorer på henholdsvis 150 og 190 hk. Toppmodellen M135i/M135i xDrive har fått noe mer krefter. Den sekssylindrede treliteren yter 326 hk og 450 Nm. Den bakhjulsdrevne versjonen med manuell girkasse skal gjøre 0-100 på 5,1 sekunder, 4,9 sekunder med åttetrinns Steptronic automat.

xDrive-versjonen har automatgir som standard og skal greie 0-100 på 4,7 sekunder.

Ansiktsløft

Det er ikke bare under panseret det har skjedd ting. Modellen har fått ny front og ny hekk, med blant annet større luftinntak, redesignet grill og baklamper med LED teknologi.

Radarbasert cruisekontroll med stop & og-funksjon er nå tilgjengelig sammen med siste generasjon parkeringsassistent, kamerabasert Driving Assistant, ryggekamera og fartsgrenseanviser. Alle modeller vil ha SIM-kort integrert som muliggjør onlinetilkobling dersom man velger navigasjonssystemet Professional. Da vil man også få tilgang til gratis online oppdatering av kartverket i navigasjonen via mobilen de første tre årene.

STERKERE: Toppmodellen M135i får noen flere hestekrefter. Bildet viser Model M Sport. FOTO: BMW
STERKERE: Toppmodellen M135i får noen flere hestekrefter. Bildet viser Model M Sport. FOTO: BMW Foto: Thomas von Salomon

Langt bak i3

Elektriske i3 var BMW mest solgte modell i fjor (2040 solgte), og vi må helt ned på 48. plass på salgsstatistikken for å finne 1-serie (803 solgte). Den var i fjor BMWs sjette mest solgte modell, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Både i3, 3-serie, X3, 5-serie og X1 solgte bedre enn 1-serie i 2014. Med en ny versjon kan dette bildet endre seg i år

- Den nye modellen blir en viktig bidragsyter til BMWs videre vekst i Norge” sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonssjef i BMW Norge,

Denne saken ble første gang publisert 16/01 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også