Nissan Navara

Nå kan den trekke og laste mer

Nye Nissan Navara får en rekke forbedringer.

Sist oppdatert

En ny Nissan Navara vises frem i Europa for første gang på bilutstillingen i Frankfurt i midten av september. Priser og lanseringstidspunkt i Norge er ennå ikke klart.

Men det som er klart er at blant annet laste- og slepekapasitet er forbedret sammenlignet med dagens versjon. Nyttelasten øker fra 835 kilo til over ett tonn og slepekapasiteten øker med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo - akkurat som Isuzu D-Max, Ford Ranger og nye Toyota Hilux.

Lasteplanet på den nye Double Cab-versjonen er 67 mm lengre enn forrige generasjon med en lasteplanlengde på totalt 1578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1788 mm langt.

Gjerrigere turbo-motor

NP300 Navaras nye 2,3 liters dCi-motor er ifølge Nissan 24 prosent mer effektiv enn forrige generasjon. Du kan velge mellom to alternativer, enten 160 eller 190 hk - begge med twinturbo-teknologi. CO2-utslippet er redusert

Den nye pickupen kan fås med enten 2WD eller 4WD. Firehjulsdriften bygger på forrige generasjon. Når det gjelder overføringen kan du velge mellom 6-trinns manuell girkasse eller 7-trinns automatgirkasse.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PICKUP: Nyttelasten øker fra 835 til over ett tonn og slepekapasiteten øker med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo. FOTO: Nissan
PICKUP: Nyttelasten øker fra 835 til over ett tonn og slepekapasiteten øker med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo. FOTO: Nissan

Nytt hjuloppheng og bedre komfort

Nissan hevder at nye Navara vil ha en kjøreopplevelse som ligger nærmere Qashqai og X-Trail enn tidligere, uten at det skal gå på bekostning av offroad-egenskapene. Navara kommer blant annet med et helt nytt 5-link hjuloppheng bak for Double Cab-modellen, noe som skal medføre bedre komfort og kjøreegenskaper, og som også er 20 kg lettere enn den forrige bladfjærversjonen.

Den nye King Cab-modellen kommer med en oppdatert versjon av bladfjærversjonen som er benyttet på dagens Nissan Navara. De nye langsgående bladfjærene veier syv kg mindre enn forrige versjon.

Endelig i pickup-segmentet

I et segment som tradisjonelt sett har kommet sent på banen når det gjelder komfort- og sikkerhetsfunksjonene, kan nye Navara skryte av standardteknologi som Around View Monitor og nødbremssystem (Forward Emergency Braking). Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruise kontroll, hill descent-kontroll og bakkestartassistanse, i tillegg til nøkkelfri adgang, ryggekamera og parkeringssensorer. 

Innvendig skal Navara også ha fått et solid komfortløft med blant annet forseter med bedre ergonomi og tosone klima.

Denne saken ble første gang publisert 24/08 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også