Yamaha FZ6 Fazer

På norsktoppen

Redusert effekt og redusert pris. Billigere og stusseligere? Neida – bare billigere!

Sist oppdatert

Testmålinger FZ6 Fazer

  • Aks 70-130 (120) km/t høygir: 6,9 (5,9) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 5.300 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Høsten 2006 lanserte Yamaha en helt ny 600-Fazer. I stedet for å pælme den gamle, reduserte de effekten med 20 hester. Slike tiltak bidrar til at myndighetene smiler og setter ned engangsavgiften. Dermed kan Fazer selges i Norge for godt og vel 100.000,-. Er det et supertilbud, eller ødelegger effektreduksjonen hele greia?

Ytelse

Det skal medgis at vi skred til den nedtrimmede Fazeren med stor nysgjerrighet. -Ingen sykler blir bedre med færre hestekrefter, tenkte vi. Det ble ikke mange milene før vi kunne konstatere at Fazer virket akkurat like pigg som før. Først da den digitale turtelleren passerte 8.000, kunne man fornemme at motoren var litt svakere, men hva så? Rekkefirerern er pigg og livlig i mellomregisteret, området der man vanligvis har bruk for power. Inntrykket blir bekreftet av våre obligatoriske aksmålinger fra 70 til 130 km/t. Der er den faktisk litt raskere enn 98-hestingen. Følgelig konstaterer vi at nedtrimmingen ikke har gått ut over draget. Selv om det finnes 600-motorer som drar vesentlig bedre, har 78-hestingen en karakter som funker utmerket i det daglige.

Funksjonalitet

Fazermotoren preges av stor smidighet. Mellom 7000 og 8000 omdreininger, kan man riktignok spore høyfrekvente vibrasjoner, men på middels turtall går den mykt. Man merker også litt innsprøytningstypisk nøling fra null til litt gass, men det er absolutt til å leve med. Om ikke motoren er blant de piggeste i klassen, funker den svært fint i det daglige.

Kjøreegenskaper

Fazer stiller med en lettstyrt nøytralitet som inspirerer til høy aktivitet i svingene. Inspirasjonen blir ikke mindre når man bekler en førerplass som gir ypperlig nærkontakt med sykkelen. Det eneste vi har å bemerke, hva kjøreegenskaper angår, er en gaffel som dykker ekstremt mye under oppbremsing. Så lenge det ikke går ut over presisjon og tilbakemelding, synes vi likevel det er til å leve med. Tross nedtrimmingen, er Fazer en av de mest sporty lavbudsjettmodellene på markedet.

Komfort

Fazer stiller med komfortkvaliteter som knapt kan forventes når man ser eksteriøret. Det småsinte utseendet skjuler nemlig en velfungerende og svært bekvem allrounder. Selv om kåpeglasset er forholdsvis lavt, gir det god og turbulensfri beskyttelse. Den myke fjæringa gir også et vesentlig bidrag til komforten. Fazer er utvilsomt en av de mest bekvemme modellene i sin klasse.

Førermiljø

Føreren sitter bra og nyter en god og avslappende sittestilling. Vi er imidlertid ikke så begeistret for den digitale instrumenteringen. I skarpt sollys er den veldig vanskelig å lese, men det er også vårt eneste ankepunkt når det gjelder førermiljø. Tilværelsen bak Fazerstyret er absolutt trivelig.

Plass

Selv om Fazer er forholdsvis liten, nyter både fører og passasjer en bekvem sadel med god plass. Fothvilerne er også plassert såpass lavt at sittestillingen ikke føles krampaktig. Fazer er tøff. Kåpa har klare likhetstrekk med Yamahas R-modeller og hekken er prydet med to eksospotter. Som en følge, kler ikke Fazer omfangsrike braketter, beregnet på sidevesker og toppboks. Skrur man på den slags utstyr, er det rett og slett ødeleggende for utseendet, men man kan jo ikke gi Fazer pepper fordi den er tøff - heller...

Økonomi

En tøff og god 600-allrounder til godt og vel 100.000,-. Det er billig! Tross litt mindre toppeffekt, konkurrerer den glatt med sykler som koster 10-15.000 mer. Det finnes riktignok enkelte konkurrenter i samme prisklasse som kan by på bedre komfort, men de matcher ikke Fazers sportsegenskaper.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også