Yamaha FZ 1 SP

KLEDD FOR NORGE

Er det så enkelt at man bare ta en streetfighter, putte på en kåpe og få en kapabel sportstourer. –Tja, kanskje. Det har i hvert fall Yamaha Norge prøvd.

Sist oppdatert

Testmålinger FZ1 SP

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,1 (4,4) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.000 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Av en eller annen grunn, har ikke Yamaha noen sportstourer på programmet. I stedet satser de på at tourereren FJR 1300 skal imøtekomme merkeentusiastenes bekvemmelighetsbehov. FJR er absolutt kapabel for lange og raske turutskeielser, men veldig sporty er den ikke. Men det har Yamaha Norge gjort noe med. De har tatt utgangspunkt i FZ1 Fazer - en R-inspirert roadster, puttet på vesker, kåpepaneler og høyere kåpeglass. Dermed har de fått en turutstyrt sykkel med sporty attityde. Den kan kjøpes over disk som en utstyrsvariant av standardutgaven. Merprisen er 10.000 kroner. Fazer SP, er den døpt...

Ytelse

Som de fleste, store rekkefirerne fra Yamaha, er tusenkubikkeren en modifisert utgave av R1-motoren. -Redusert toppeffekt, skal bidra til mer drag i mellomregisteret, hevder Yamaha. I praksis opplever vi det ikke slik. På lavt og middels turtall, er den ikke råsterk - bare smidig. Ved 6-7.000 våkner hesteensemblet til liv. Da drar det skikkelig! Vil man holde tempoet oppe, må man bruke girkassa flittig. Den funker greit, men vi hadde foretrukket mer moment på en sportstourer. Det skal imidlertid sies at gassresponsen er nydelig. Yamaha har rett og slett utviklet et forbilledlig innsprøytningssystem. Hadde de gitt motoren en annen og mer turorientert karakter, kunne det blitt en sekser.

Funksjonalitet

Motoren er imøtekommende og snill. Effektkurven er også jevn. Det skal imidlertid sies at man merker høyfrekvente vibrasjoner i sete og fotpinner ved 8.000 omdreininger. I sporsrtouringsammenheng, kunne vi også ønsket oss mer drag i mellomregisteret. Faktisk kunne en litt lavere girutveksling ha bøtt på dette. Det hadde antageligvis bidratt til en mer sportstouringegnet atferd.

Kjøreegenskaper

FZ1 SP har sitt opphav i streetfighteren med samme navn. Selv om den er ekvipert med kåpe, er kjøreegenskapene de samme, hvilket vil si særdeles fine. Fin balanse, følsomme fjæringskomponenter og supre bremser, gjør SP til en nydelig svingmaskin. Selv om den er lett på styringa, er stabiliteten bra. Det skal imidlertid sies at fjæringa er forholdsvis myk. Kanskje vel myk, etter sportsentusiasters smak, men så lenge det ikke påvirker kjøreegenskapene, er det til å leve med. I hvert fall så lenge det er snakk om en sportstourer.

Komfort

Den skandinaviske kåpeløsningen funker veldig bra. Den høye vindskjermen bidrar til en turkomfort, fullt på høyde med spesialiserte sportstourere. Med forholdsvis oppreist sittestilling og bredt sete, funker førerplassen veldig fint. I ly av våre begrensede fartsbetingelser, stiller FZ med veldig gode turegenskaper. Under vedvarende høy hastighet på kontinentalt motorveinett, ville man antageligvis foretrukket en noe mer foroverlent ergonomi. Legger man derimot ruten utenom de raske transportårene, har man det supert.

Førermiljø

Vi savner draget i mellomregisteret. Når man bedriver aktiv kjøring med SP, sitter man hele tiden med fornemmelsen av at det mangler litt. På den annen side, er den særdeles imøtekommende og lettkjørt. Den forholdsvis oppreiste sittestillingen funker også bra i det daglige.

Plass

Romslig sadel, bekvem ergonomi og originalmonterte sidevesker gjør SP til en fin og velfungerende sportstourer for to. Selv om sykkelen er kompakt og sportslig, har den bedre plass enn mange av sportstouringkonkurrentene.

Økonomi

Yamaha leverer SP-utgaven for 10.000,- mer enn den nakne varianten. I henhold til dem, skal den påmonterte utstyrspakka koste nærmere 20.000,- over disk. Følgelig fremstår SP som et godt kjøp. I forhold til konkurrentene, er heller ikke prisen så aller verst. 185.000 for en komplett sportsturer med 1000 kubikks motor og GPS, lar seg høre. Det eneste vi savner er varmehåndtak. Yamaha Norge kunne godt tatt seg bryet med å montere det også. Vi ville gladelig betalt to-tre tusenlapper til for å få det.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også