Yamaha FZ 1

Sportsnudisten FZ1

Alle seriøse MC-produsenter har en naken sportsmaskin på programmet. FZ1 heter Yamahas sportsnudist. Slektskapet til R-syklene merkes - på godt og vondt.

Sist oppdatert

Testmålinger FZ1

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,1 (4,4) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.000 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

I sin streben etter å lage en nudistmaskin som skal gjøre seg godt i sentrum, har Yamaha valgt å gå fightermessig til verks. Nyreformet lykt, oppned-gaffel, mørke felger med rød stripe og sort eksospotte, er bare en del av de visuelle ingrediensene som skal få folk til å snu seg. Men skinnet bedrar. Fightere er først og fremst bøllete sykler som er til for moro skyld. På ondt og godt, er ikke Fazer noen typisk fighter.

Ytelse

Motoren er en modifisert utgave av rekkefireren som i sin tid holdt hus i R1. Yamaha har gitt den en sporty karakter. På lavt og middels turtall, er den ikke råsterk - bare smidig. Først når turtellernåla passerer 6.000, begynner det å skje saker og ting. Ved 8.000 drar den skikkelig - akkurat som det R-messige opphavet. Den forholdsvis spisse effektkurven, i kombinasjon med en relativt høy giring, bidrar til at man må utvise mye aktivitet med girpedalen. Store deler av testen foregikk på svingete veier i hastigheter pluss/minus 80. Selv om rekkefireren er smidig nok til å kunne opereres på sjette, er det ikke nok pulver til å bedrive det vi kaller sportsaktivitet på høygir.

Funksjonalitet

Selv om vi savner litt sprut i mellomregisteret, skal den ha ros for en imøtekommende og vennlig motor. For det første, responderer den eksakt og mykt på gassen. Dessuten er effektkurven jevn og forutsigbar. Dermed blir den lettkjørt i byen og myk på landeveien. Høyfrekvente vibrasjoner over 8.000 omdreininger og en gjennomsnittlig girkasse drar imidlertid litt ned.

Kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper, innfrir FZ1 våre forventninger. Velbalansert chassis og gode fjæringskomponenter, bidrar til forutsigbare og nøytrale kjøreegenskaper. Det er, bokstavelig talt, lett å kjøre fort med den. Vi må fremheve den justerbare gaffelen. Selv om den antageligvis er i mykeste laget etter R-entusiastenes smak, behandler den underlaget med sikker følsomhet. Også bremsene er verd et par ord: Hysterisk effektive! Faktisk er de så effektive at de krever en følsom neve, før man er vant til dem.

Komfort

Når det er snakk om turkomfort, setter selvsagt den manglende vindbeskyttelsen sine begrensninger. I høy hastighet, frister man en forblåst tilværelse. Men resten er bra. Setet er veldig behagelig. Stoppingen er forholdsvis fast, men sitteflaten er bred og velformet. I løpet av testen kjørte vi 20 mil, mer eller mindre nonstop på snirklete fjellveier. Da vi steg av, var det verken antydning til tresmak eller stive lemmer. Vi hadde det rett og slett veldig bra. Til hjemlig touring, i ly av våre fartsgrenser er FZ1 et godt valg.

Førermiljø

Selv om FZ byr på en smidig imøtekommenhet, savner man litt trøkk i motoren. Først når man jager den på turtall, har den draget. Men slik kjøring blir stressende i lengden. Den lave vekten og de presise kjøreegenskapene trekker imidlertid opp. Vi opplever sykkelen også som dynamisk og leken. Likevel kan vi ikke gi mer enn en god firer.

Plass

God plass, fin ergonomi og gode muligheter for å montere vesker, uten at estetikken ødelegges helt. Slik sett, holder FZ1 en høy standard, sammenliknet med andre sportsnudister.

Økonomi

Rundt 170.000,- for en naken sykkel som egentlig ikke utmerker seg på noe felt, er i våre øyne nok. Etter vår mening, er den kåpekledde Fazervarianten et vesentlig bedre kjøp. Den koster bare 4.000 mer. Skal du, for enhver pris, ha en streetfighter, finnes det andre og morsommere alternativ til omtrent samme pris.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også