Yamaha V-Max er tilbake

Verdens sterkeste

Planetens kraftigste masseproduserte motorsykkel er gjenoppstått. Takk Yamaha.

Sist oppdatert

Etter at Yamaha, for et par-tre år siden, avslørte at de hadde en ny V-Max på gang, har forventningene vært skyhøye. De ble ikke mindre da det ble kjent at Yamaha aktet å lansere nye V-Max som en 09-modell. I 2009 er det nemlig 25 år siden den opprinnelige utgaven så dagens lys. Når Yamaha først skulle feire 25-års-jubileum med en helt ny V-Max, kunne de ikke spare på kruttet.

200 hester!

Nå er den lansert, og det er neppe noen som er skuffet. Den nyutviklede V-fireren på 1670 kubikk, banker ut hele 200 hester. Dermed er V-Max verdens sterkeste masseproduserte motorsykkel. Yamaha underslår heller ikke at det er "p ower" det dreier seg om. "Accelerating never felt so good", hevder de ubeskjedent i pressemateriellet. Slike utsagn skaper unektelig forventninger¿

Dreiemomentet på 167 Nm tilsier også at den har draget.

For at ikke kreftene skal ta helt overhånd, har Yamaha lagt stor vekt på de chassismessige kvalitetene. Kraftig aluramme, i kombinasjon med en 52 mm forgaffel, sørger for å holde kreftene under kontroll. Når det måtte være behov for det, setter seksstemplede Brembo-bremser en effektiv stopper for moroa.

Har pondus

I skrivende stund, har ikke Yamaha oppgitt tørrvekten på V-Max, men noen lettvekter er den ikke. Den kjøreklare vekten, med full bensintank og alt som trengs for å ta den ut på streeten, er hele 310 kg. Etter våre, forsiktige beregninger, skulle det tilsi en tørrvekt på i overkant av 270 kg. Tross det, bør 200 hester være nok for å få fart på pondusen¿

Yamaha har lagt stor vekt på å videreføre arven etter den opprinnelige V-Max'en. Selv om 09-modellen er ny, fra innerst til ytterst, har den mange av de samme design-ingrediensene.

De karakteristiske luftinntakene, som nærmest er blitt et V-Max-varemerke, er blitt enda mer iøynefallende. Instrumenteringen, med et ensomt instrument oppe på styrekrona, er også på plass. I sin tid, var det speedometeret som holdt hus der. Nå er det en mekanisk turteller, i kombinasjon med et LCD-speedometer, som befinner seg i det forkrommede instrumenthuset.

Girelampe

For virkelig å nøre opp under muskel-imagen, har turtelleren fått selskap av en blitzlampe, som blinker når det er på tide å skifte gir. Lampa, som etter hvert er blitt vanlig på de mest ekstreme R-syklene, bidrar til at føreren ikke behøver å se på turtelleren for å gire optimalt. En ålreit detalj når man smir som verst¿

Den som måtte være interessert i en ny V-Max, kan ikke bare gå i butikken og kjøpe en. For det første kommer Yamaha til å begrense produksjonen til 2000 eksemplarer. Dessuten vil den bare bli solgt over nettet. 1. juli åpnes det for bestillinger.

Selv om V-Max er dyr, antar vi at det ikke går lang tid før hele 09-produksjonen er bortbestilt. Har du 330 000-3 40 000 kroner til overs og et ønske om å oppleve den nye muskelmaskinen, er det bare å klikke seg inn på nettsiden deres: www.new-vmax.com

Denne saken ble første gang publisert 11/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også