MC 2009:

Vårens 10 viktigste mc-nyheter

Det er et 50-talls nye og kraftig oppdaterte motorsykler å velge mellom til 2009-sesongen. Disse 10 mener Klikk MC er viktigst.

Sist oppdatert

Se dem på mc-messen! Her er vårens viktigste motorsykler. De er rangert etter:

  1. Hvilke utslag vi tror de vil gjøre på salgsstatistikken
  2. Konseptuell viktighet, påvirkning på motorsyklismen framover.

Og i Klikk MC har vi, som du vil se størst tro på et mc-år preget av prisnøktern kjøreglede.

Kjøpekåt? Les BLOGG.

NB! Slik gikk det i 2008.

1 . Yamaha XJ6 (naken) og XJ6 Diversion (med kåpe)

Koster hhv. 99 900 kroner og 103 900 kroner. Kåpekledde Diversion er tilgjengelig også med ABS-bremser til 109 900 kroner.

Fordi dette er friske og lekre linjer på en 600-kubikker med rekkefiremotor og fornuftige 77 hester. Diversion-modellene har vært tro, men tildels sedate tjenere i Yamaha-programmet siden tidlig på 90-tallet. Når 600-utgaven nå gjenoppstår, er det i en frekkere drakt enn tidligere. Motoren er den samme som i de svært populære FZ6-modellene, men ytterligere fintrimmet for jevnere effektutvikling og mer trekkraft på lave turtall. Det lave og kompakte eksosanlegget gir en slank og elegant sykkel.

Kjør elektrisk denne helgen du også!

Se komplett prisoversikt alle mc med ABS.

2. Kawasaki ER-6n (naken) og ER-6f (med kåpe).

NY DIVERSION: Yamaha har funnet fram Diversion-navnet til en meget lekker og prisgunstig brukssykkel.
NY DIVERSION: Yamaha har funnet fram Diversion-navnet til en meget lekker og prisgunstig brukssykkel. Foto: [email protected]

Koster fra 107 900 kroner (ER-6n) og 114 900 (ER-6f). Begge kan leveres med ABS-bremser for 3000 kroner ekstra.

Fordi Kawa spesielt med ER-6f tilbyr en lommebokvennlig tursykkel. Den sportslige kåpen har en design som kan forveksles med ZX-6R. Sykkelen er ellers identisk med den nakne ER-6-modellen, til og med sittestillingen er den samme. Kåpen gir god beskyttelse og kåpeglasset slipper luften uten å gi turbulens, noe som gir god komfort. Den tosylindrede motoren yter 72 hester og måler seg dermed med de moderat trimmede rekkefirerne i 600-klassen.

Se video brukssykkelnyhetene fra Køln-messen.

3. Aprilia RSV4

Koster 284 990 kroner og er en splitter ny racer med V-motor som yter 180 hester.

SPORTSTOURING: Med Kawa ER-6f snakker vi om elegant og sportslig touring til en mege gunstig penge.
SPORTSTOURING: Med Kawa ER-6f snakker vi om elegant og sportslig touring til en mege gunstig penge. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Fordi den med sin V-motor, etablerte RSV-fangruppe og tilløp til underdogstempel bak BMWs nye 1000 RR, er sykkelen som kommer til å vinne hjertene i superbikeklassen. Tror vi. I likhet med hele superbike-feltet er også RSV4 fullstappet av høyoktan elektronikk, men det er likevel V4-motoren som vil få feltet til å smelte. V4-motorens lyd og karakteristikk snakker til litt andre og dypere strenger i mc-sjelen enn de sjelløse, overfadiske rekkefirerne konkurrentene sverger til. Men priset til nærmere 300 000 kroner blir den nok aldri noen storselger.

Se video sportsnyhetene fra Køln-messen.

4. Honda CBR 1000 RR Fireblade med sports-ABS

Koster 244 900 kroner, og det er selvsagt bremseutrustningen, sports-ABSen, som verdiger Honda en så høy plass på Klikk-listen. For selve sykkelen er identisk med fjorårsmodellen. Og CBRen kommer ikke en gang til å selge godt! Blant kjøperne i denne klassen dreier det seg fortsatt om hvor fort man akselerere, ikke det motsatte (og i 2009 er det mye annet å velge mellom i klassen). Likevel har Honda, som det sømmer seg for verdens største mc-produsent, tatt kostnadene det er å gå i bresjen. Fireblade årgang 2009 er sykkelen som gjør det stuerent med ABS på sportssykler.

5. BMWs K1300-serie

V-4: Følg med på Superbike-VM i år!
V-4: Følg med på Superbike-VM i år! Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Koster henholdsvis 237 800 kroner for nakne 1300R, 256 800 for sportstoureren 1300S og 262 800 for toureren 1300GT. ABS er standard på alle.

AVSLØRENDE: Du kjenner ABS-bremser på sensorringen innenfor bremseskiven.
AVSLØRENDE: Du kjenner ABS-bremser på sensorringen innenfor bremseskiven. Foto: Quality Lab srl

Vi rangerer dem ikke fordi økningen på 121 kubikk er revolusjonerende i seg selv, men fordi det understreker mektige BMWs frammarsj på bred front. Tyskerne ruller rolig, men planmessig fram mot det som i løpet av få år vil være en klar trussel mot minst to og kanskje tre av de fire store japanske merkene. Men de gjør det ikke uten justeringer underveis. Blant annet er ikke K1200R Sport med videre. Og fortsatt venter vi på ny motor i hangarskipet K1200LT.

6. Yamaha V-max

SUPERSPORT: Nå med skikkelige ABS-bremser.
SUPERSPORT: Nå med skikkelige ABS-bremser.

Yter 200 hester og koster 339 900 kroner. ABS er standard. Til den prisen sier det seg selv at V-Max er forbeholdt de få.

Men den får likevel en såpass høy stjerne i vårt 2009-galleri fordi den så til de grader er et ikon gjenfødt. Om gjenfødselen blir vellykket, som med bilverdens Mini, eller flopp som Fiat 500, gjenstår å se. Antagelig havner den et sted midt mellom. Mest fordi det, selv med heftige 200 hester, i dag knapt er mulig å skape like mye myteomspunnet blest rundt en motorsykkel som verdens var klar for den gang tilbake i 1985.

7. Ducati Streetfighter.

Yter 155 hester og koster 225 900 kroner, eventuelt 275 900 kroner i S-utgaven.

Fordi dette er en helt ny modell/modellrekke fra Ducati, og som dermed fortjener høy plass på listen. Egentlig sier jo Ducati med dette at nå, nå er Monster omsider en gammel sykkel (Monster fortsetter, men du skjønner hva vi mener). For den ekstremt suksessfulle Monsterserien, med aner tilbake til første halvdel av 90-tallet er jo strengt tatt en Streetfighter i seg selv. Derfor kan man sette spørsmålstegn ved navnevalget på Streetfighter, som er omtrent like spennende som å kalle en stasjonsvogn for Stasjonsvogn. Til gjengjeld kan samtlige konkurrenter i det nake efefkterke segmentet være sikker på at her har Ducati en Streetfighter de må se opp for. Begge versjonene har 155 hester, men den 275 000 kroner dyre S-utgaven har blant annet også antispinn. Merk at den kommer som 2010-modell, antagelig ikke før i høst.

8. KTM 990 SMT

Yter 116 hester og koster 179 300 kroner - og er egentlig bare en av en rekke mindre KTM-nyheter i år.

Men SMT - hvor T står for touring og SM som vanlig betyr supermotard, betyr at KTM her tør å sprike skikkelig. For supermotarder er sykler som per definisjon er hysterisk morsomme å kjøre, i opp til to timer i strekk. Utover det er de vonde, stive og ubehagelige treplanker. KTM har forsøkt å bringe et touringelement inn i dette med høyere vindskjerm, håndbeskyttere og mer sofa i salen. Dessuten er det mulig få fullt veskesett. Antagelig er dette den mest perfekte sykkelen du finner for moro på alpeveier - men den passer nok fortsatt bedre for dem som bor 3 timer unna og ikke 3 dager.

IKON: Puslete? På bildet kanskje, men også 2099 V-Max avtvinger respekt allerede når du prøvesitter salen.
IKON: Puslete? På bildet kanskje, men også 2099 V-Max avtvinger respekt allerede når du prøvesitter salen. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

9. Triumph 1600 Thunderbird

Tordenfuglen er ikke priset enda, da det er en 2010-modell som først kommer til. Vi anslår i sjiktet 270-280 000 kroner.

Se video customnyhetene fra Køln-messen.

Når 2010-modellen Thunderbird får plass på denne listen, er det fordi den i cruiserverden fyller en rekke tomrom på en gang. For det første i Triumphs egne modellrekke. "Nye" Triumph hostet først opp en rekke flotte 900-cruisere - før de flesket til med gedigne Rocket III på 2,3 liter. Det burde vært opptakten til noe stort for Triumph. I stedet har engelskemennen savnet modeller å kasje inn suksessen på. Og nettopp det er Thunderbird 1600. Passe stor motor - og dessuten akkurat passe opprørsk og unik med sin parallelltwin. Kommer til høsten, men kan være verdt å vente på.

NY SERIE: Ducati Streetfighter.
NY SERIE: Ducati Streetfighter.

10. Victory Vision.

Fordi den utrolige cruisertoureren (kanskje) kommer i 2010. Parantesen står der fordi vi de siste fem årene alltid har hørt at Victory kommer til Norge neste år. Men denne uken kommer den i det minst til mc-messen i Lillestrøm. Dessuten er det flere ting som tyder på at snart, snart er tiden inne, med blant annet etablert svensk distribusjon. Victory er amerikanske Polaris sitt mc-merke, og de har vært på vei inn i Europa i snart 10 år. Vision er dessuten så gedigen og så andeledes at den garantert har en kjøpergruppe også her til lands. Motormessig snakker vi om en drøyt 1700 kubikk stor V-twin som yter snaut 100 hester - og det er bare akkurat nok til å holde det gedigne skipet flytende.

[email protected]

DRØMMETOURING: Supermotard med touringutrustning.
DRØMMETOURING: Supermotard med touringutrustning. Foto: Copyright Redeye Media Ltd UK
TO Sylindre - men ikke i V!.
TO Sylindre - men ikke i V!. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø
VISJON: Victory Vision ventes snart på norske veger.
VISJON: Victory Vision ventes snart på norske veger. Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også