MC-bygg:

Tre tøffe på to

Franske Lazareth er en sjeldenhet i seg selv. Her i selskap med polske JJS og lille BTR-Moto.

KOMMER DEN? Lazareth forteller lite om når 1000 Compressor skal komme, men modellen har høstet stor oppmerksomhet fra velbeslåtte entusiaster som vil ha den.

KOMMER DEN? Lazareth forteller lite om når 1000 Compressor skal komme, men modellen har høstet stor oppmerksomhet fra velbeslåtte entusiaster som vil ha den. Foto: Arkiv

Publisert Oppdatert

I mc-verdenen finnes det en underskog av små foretak som lever av å kreere sære sykler. Sykler som ikke likner noe annet, men som skiller seg så ut at de utgjør et interessant supplement til det som lages for det kommersielle markedet.

Eller: Det å si at de lever av syklene sine, er kanskje å ta hardt i. Det er kreativiteten som rår, og i et slikt perspektiv kommer inntjeningen i andre rekke.

Se også: Menneske-maskin-hybrid

Mange av foretakene er mest opptatt av å gjøre det på sin egen måte, uavhengig av potensialet i det kommersielle markedet. Konstruksjonene er imidlertid spennende. Vi har plukket ut tre sære roadstere. To er kjørbare. Den tredje er, for å si det slik, litt i det blå. Men tøffe er de.

Særhet i førersetet

Lazareth er et fransk designfirma som har gjort seg bemerket med spesielle kjøretøy med både to og fire hjul. Blant annet har de en heftig firehjuling som de produserer på bestilling.

Lazareths nyeste tohjuling er en kreasjon de ganske enkelt kaller 1000 Compressor - med en kompressormatet tusenkubikker i en lav, firesylindret roadster med liten kåpe og enorm bukspoiler.

TOTAKTER: Med dagens avgasskrav spørs det om en 500-kubikks totakter vil klare å smyge seg gjennom det miljøbyråkratiske nåløyet.

TOTAKTER: Med dagens avgasskrav spørs det om en 500-kubikks totakter vil klare å smyge seg gjennom det miljøbyråkratiske nåløyet. Foto: Arkiv

Polske JJS Design

En annen og enda mer outrert kreasjon kommer fra Polen, nærmere bestemt fra firmaet JJS Design . Hjertet i deres kreasjon er en firesylindret totakter(!) på 500 kubikk. Sylindrene er plassert i kryss, slik at stemplene slår mot hverandre.

Ifølge firmaets hjemmesider har 500-kubikkeren en ytelse på 110 hester ved 8000 omdreininger. Med tørrvekt på respektable 155 kg, bør den få brukbare ytelser.

Men eventuell produksjon er, mildt sagt, i det blå.

Winters BTR-Moto

TØFF OG DYR: Regn med en kvart million kroner. Pluss norsk avgift selvfølgelig.

TØFF OG DYR: Regn med en kvart million kroner. Pluss norsk avgift selvfølgelig. Foto: Arkiv

Curt Winter, mannen bak det lille selskapet BTR-Moto , har et mer jordnært, rettere sagt asfaltnært, prosjekt på gang. Med utgangspunkt i en Evo-motor fra Harley har han laget en roadster som han kaller BTR-sport.

Det mest oppsiktsvekkende ved denne sykkelen er at Winther, tross bruk av massiv H-D-motor, har klart å pine vekten ned i 150 kg. Han lager gjerne flere på bestilling.

Flere mc-artigsaker:

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning