Test: Hyosung GT250R

MC-løsningen på finanskrisen

Små, lekre, billige, morsomme. Koreanske Hyosung ligger godt an i en liten flom av smarte små motorsykler alle kan like. Norgespremiere!

Sist oppdatert
2400 METER: Sykkelen var splitter ny da vi fikk den til test, og hadde kun gått to kilometer.
2400 METER: Sykkelen var splitter ny da vi fikk den til test, og hadde kun gått to kilometer. Foto: Haakon Førde

Tekniske data Hyosung GT250R

  • Motor: Tosylindret V-motor, 249 ccm.
  • Effekt: 30 hk/7500 omdr.
  • Vekt: ca 175 kg
  • Setehøyde: 780 mm
  • Tankvolum: 17 liter
  • Toppfart: ca 145 km/t

Tekniske data komplett.

Kåpekledde Hyosung GT250R (og den nakne varianten GT250) er en nyhet i modellprogrammet fra den koreanske mc-produsenten.

Den lilel pendlerraceren kommer til Norge på det som kan virke som et gunstig tidspunkt. For det første virker det som om finanskrisen åpner øyner for små, rimelige, men samtidig morsomme sykler. Kawasaki leder an med to modeller, men med Hyosung rett bak med tre modeller. Og straks kommer Honda VTR 250.

Fenomenet gjelder selvsagt dem som faktisk trenger et rimelig transportmiddel. Men GT250R tar også opp i seg at krisen gir mange et delvis nytt perspektiv på hva man MÅ ha for at det skal være gøy. Det trenger ikke være 200 hester.

Ny importør fra 2009

Hyosung har vært på det norske markedet noen år, med blandet suksess og Suzuki-motoriserte GT650 og 650R som hittil sterkeste kort.

Merkets forrige importør gikk imidlertid konkurs i fjor, og fra 2009 har Porsgrunn-baserte Mizzuki Motor overtatt. Mizzuki har fra før et godt utbygget forhandlernett, blant annet for merket Benelli.

Derfor var det med spenning Klikk MC, som første redaksjon i landet, rullet de aller første milene i Norge med denne sykkelen.

Motorytelse - 5

V-twin er en klassisk mc-motorkonfigurasjon, det har vi sagt før. Og V-twin er tradisjonelt den motortypen de aller fleste synes passer godt i en motorsykkel.

Men i denne tapningen, med 30 hester, 249 cc, luftkjøling og 75 grader mellom sylinderne ble vi ikke helt frelst. Det skyldes imidlertid mest motorens karakter (som du kan lese om under) enn ytelsen alene.

For 30 hester er så visst nok til å få godfølelsen ute i trafikken.

Man tar seg lett ut av lyskryssene som førstemann. Og takket være en fornuftig utveksling i femtrinnsgirkassen, er det først når man når norsk motorveiflyt (120) at man for alvor oppdager at dette tross alt bare er en 250.

Skulle man ta sykkelen til utenlandske motorveier, eller norske banedager for den saks skyld, vil man kunne presse den opp til ca. 155 km/t på speedometeret. Vi anslår det til 140 - 145 km/t i reell hastighet.

Men da skal man både jobbe litt for gleden og legge seg godt ned bak kåpeglasset.

Se alle våre Hyosung-tester her.

Motorkarakter - 3

30 HK: Med 30 hester, 249 cc og luftkjøling ble vi ikke helt frelst. Men motoren er sterk nok til formålet.
30 HK: Med 30 hester, 249 cc og luftkjøling ble vi ikke helt frelst. Men motoren er sterk nok til formålet. Foto: Haakon Førde

OK, kritikken går først og fremst på at det ikke er spesielt mye motorsykkelfølelse i denne motoren. Riktignok var den stakkars tassen splitter ny da vi fikk den, og vil nok løsne litt etter hvert.

BRA DESIGN!
BRA DESIGN! Foto: Haakon Førde

Likevel, den anonyme, uspennende lyden endrer seg jo ikke. Heller ikke at ytelsen er forholdsvis tam i nedre del av turtallsregisteret - og ikke tar seg ikke følbart opp ettersom turtallet stiger.

Effekten øker selvsagt med turtallet, men den kommer så jevnt og forutsigbart at man nesten kan gjespe.

I praksis har den en jevn effekt kurve helt nede fra 2000 omdreininger og til den stanger i turtallssperren ved 10 500. Det gir imidlertid et langt og brukervennlig registert, og svært ferske fører vil ha glede av dette.

Motoren er kun utstyrt med femtrinns girkasse. Girene er riktignok vel fordelt utover hastighetsskalaen, og gir brukbar utnyttelse av motoreffekten.

Likevel, man savner et gir til. Nærmeste konkurrent, Kawasaki 250 Ninja har veskekjølt motor, flere hester og seks gir.

Se duell mellom storscooter og motorsykkel her.

Kjøreegenskaper - 5

Førsteinntrykket er at sykkelen kjører overraskende bra, rettere sagt at ramme, dempere, hjul og styre er godt dimensjonert. Denne testeren er drøyt 70 kilo tung, men demperoppsett og ramme tåler minst 30 kilo fører til før man trenger å justere noe.

MODERNE: Linjene i koreaneren er helt på høyde med øvrige sykler i klassen.
MODERNE: Linjene i koreaneren er helt på høyde med øvrige sykler i klassen. Foto: Haakon Førde

Sykkelen er utstyrt med ikke spesielt godt kjente Shinko-dekk på 17-tommers hjul med voksne 150-bredde bak. Ettersom testen er kjørt på kalde vårveier med mye støv og gruff er de ikke akkurat presset til det ytterste. Veigrepsfølelsen er likevel god under slike forhold, og dekkene bidrar til nøytral og fin oppførsel.

GODT FØRERMILJØ.
GODT FØRERMILJØ. Foto: Haakon Førde

Det gjør også at sykkelen styrer presist og lett straks den kommer opp i litt over krypfart. Sykkelen elsker svingete veier.

Men spesielt ferske førere skal være obs på at den ganske sportslige kjørestillingen også gjør dette til en sykkel som ikke er av de enkleste å manøvrere i krypkjøringssituasjoner og i "garasjevending".

Det minst gode ved kjøreegenskapene er bremsene. Riktig nok har sykkelen to store gode bremseskiver foran (ikke en som det står i tekniske data), men de biter ikke spesielt godt for det.

Mye kan gjøres ved å optimalisere vinkelen og avstanden på bremsehendelen til den enkelte fører. Likevel, etter 250 km innkjøring ønsket vi oss fortsatt bedre bremser, så importøren kan gjerne vurdere å bytte til bedre bremseklosser om mulig.

Og - sykkelen kan ikke leveres med ABS.

Komfort - 4

Med utgangspunkt i at sykkelen har en sportslig sittestilling, fremoverlent og med skarp knevinkel, er det en fin sykkel å kjøre noen timer på.

Dempingen var originalt justert i hardeste laget for min vekt, men sittestillingen er rikig proporsjonert, og kåpen gir god beskyttelse, med lite vindstøy fra kåpeglasset. Også speilene er gode, klare og brede nok til å se forbi en ganske stor tekstiljakke.

VERTIKALE LYKTER: Bidrar til en smal sykkel. Hvit farge er in.
VERTIKALE LYKTER: Bidrar til en smal sykkel. Hvit farge er in. Foto: Haakon Førde

Straks man kommer opp i fart, er det også en ganske bekymringsløs motor å kjøre, med lite behov for giring så lenge man kjører med flyt og stil.

BRA KJØREEGENSKAPER: Men noe svake bremser.
BRA KJØREEGENSKAPER: Men noe svake bremser. Foto: Haakon Førde

Førermiljø - 5

Det er i det hele tatt et førermiljø man blir glad av. Designen alene gir en god følelse, og for en gangs skyld har ikke funksjonaliteten lidd for utseendet.

Den digitale instrumenteringen er både informativ og godt lesbar. Brytere og hendler sitter helt riktig og lettdoserte i fingrene.

Sittehøyden på 780 millimeter er absolutt intet å si på, selv for småfolk. Med en sal som er smal i forkant skal du være veldig liten for ikke å kunne sette begge føttene i bakken samtidig.

Plass - 5

Til å være en 250 er sykkelen overraskende stor og romslig. Kanskje skyldes det at selv 1000-kubikkere i dag er blitt knøttsmå? Erstatter du 2-tallet i dekalene med et 6-tall, er det få som vil stusse dersom du prøver å utgi sykkelen for å være en 650-kubikker.

Men dette er først og fremst en sykkel for en person og eventuelt litt bagasje. Håndtakene til passasjersalen er faktisk ganske elegant designet, men verken plassen der bak eller motorstyrken gjør at GT250R egner seg for annet enn nyforelskede kjærester.

Økonomi - 4

60 000 kroner for en delikat, splitter ny motorsykkel er ikke til å kimse av. GT250R er også en sykkel som vil være relativt rimelig i drift, for den sliter antagelig lite på dekk, kjede og drev, mens den luftkjølte motoren bør være rimelig å ta servicer på.

Hyosung GT250R mc
Hyosung GT250R mc Foto: Haakon Førde

Ulempen er at sykkelen har en identisk priset konkurrent, som stiller sterkere både når det gjelder motor og kunnskap om merkevaren (les bruktverdi). Hyosungen burde nok vært 5000 billigere enn Kawasakien.

GATAS SKREKK? Ikke akkurat, men snerten nok til ikke å skjemme deg ut verken i Nydalen eller mer profilerte kontorstrøk.
GATAS SKREKK? Ikke akkurat, men snerten nok til ikke å skjemme deg ut verken i Nydalen eller mer profilerte kontorstrøk. Foto: Haakon Førde

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også