SUZUKI GSX-R 600

Kompromoissløs og harmonisk

Foran 2008-sesongen har Suzuki gitt sin GSX-R 600 en kraftig oppdatering.

Sist oppdatert

Testmålinger GSX-R 600

  • Akselerasjon 70 - 130 (120) km/t I 5.-gear: 6,2 (4,9) sek.
  • Turtall ved 100 km/t i 6.-gir: 5300 o/min
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Foran 2008-sesongen har Suzuki gitt sin GSX-R 600 en kraftig oppdatering. Stikk i strid med det som skjer i klassen, har den lagt på seg et par kilo, men det er for å møte miljømyndighetenes rigide krav. Hvis resten er blitt bedre, betyr ikke en kilo eller to all verden. Det er bare å fylle et par liter mindre bensin - det...

Ytelse

All den stund vi ikke har kjørt alle de nyeste 600-konkurrentene, skal vi være forsiktige med å utrope Suzukifireren til klassens beste, selv om vi kunne hatt lyst. Den er nemlig sterk i mellomregisteret, samtidig med at den formidler en eksplosiv turtallsiver. Turtallsiveren deler den med mange andre 600-motorer, men vi har et bestemt inntrykk av at den er litt sterkere i mellomregisteret. Under akselerasjon på høyt gir, distanserer den seg ikke fra konkurrentene. Imidlertid har den en litt høyere giring. Derfor virker den sterkere.

Funksjonalitet

Den er smidig, går mykt og den er lett å kontrollere. Eller for å gjengi det som står skrevet i testprotokollen: GSX-R-motoren er nydelig! Den har draget, den er underholdende og den responderer fint på gassen, står det. Men det er også lagt til et aldri så lite "men". Girkassen er ikke bedre enn snittet. Den fordrer en bestemt venstrefot. Det skal riktignok legges til at snittet i klassen er ekstremt bra. Det skal også sies at vårt testeksemplar var klin nytt. Vi ser ikke bort fra at girkassa blir smidigere, ettersom milene ruller på.

Kjøreegenskaper

Vi kunne godt gitt den en sekser, men i visshet om at det finnes kapable konkurrenter som er like bra, holder vi litt igjen. Det skal imidlertid sies at kjøreegenskapene er supre. Nydelig fjæring, hyperbra bremser og fin balanse gjør den til en racer på svingete landeveier. Den er heller ikke plaget med ekstremt lett styring, slik vi har opplevd på enkelte av konkurrentene. Antageligvis skyldes det den originalmonterte styredemperen. Den skaper en chassismessig ro som i hvert fall vi liker veldig godt. Vi har kjørt GSX-R 600 både på landevei og bane. Den behersker begge felt med overbevisning.

Komfort

Når man, for første gang, etablerer seg i sadelen på R-600, føles den knøttliten. Det kunne fort godt ut over komforten, men for Suzukiens vedkommende gjør det ikke det. Så snart man har fart på maskinen, opplever man en god førerplass med fin harmoni. Nærkontakten med sykkelen er også bra. Ingen R-sykler i 600-klassen er spesielt bekvemme, men GSX-R 600 byr på en kjørekomfort som er til å leve med. Dimensjonene tatt i betraktning, er den overraskende bra. Det skal også nevnes at vi opplever den som en svært lettkjørt og smidig R-sykkel.

Førermiljø

Da vi jaget GSX-R på snirklete, spanske fjellveier, hadde vi det sabla morsomt. Vi gliste, inne i hjelmen. Det er ingen tvil om at den kan by på masse kjøreglede, hvilket ikke minst skyldes den sterke og forholdsvis høyt girede motoren. Men ellers er alt på det jevne. Funksjonelt er den på nivå med andre, bra 600-kubikkere. Poenget er imidlertid at andre, bra 600-kubikkere er en fryd på veien - de også.

Plass

Tross knøttsmå dimensjoner, har Suzuki klart å kreere en fin førerplass. Store førere vil sikkert føle at plassen er trang, men det er ikke så trangt at kroppen går i vranglås. Passasjeren sitter høyt, med høyt plasserte fothvilere, men der deler vedkommende skjebne med alle andre som bekler et R-baksete. For å si det enkelt, er ikke slike sykler bygget for å montere vesker. GSX-R 600 byr på bedre plass enn det utseendet skulle tilsi. Følgelig får den en svak firer.

Økonomi

Med en prislapp på godt og vel 150.000,-, havner GSX-R 600 på et snitt i klassen. Den uthever seg heller ikke når det er snakk om utstyr og den slags.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også