Suzuki GSR 600

Stilig nudist

Med eksospotter i rumpa og matchende baklys, gjør GSR 600 seg på streeten. Den gjør seg også fra sadelplass.

Sist oppdatert

Testmålinger GSR 600

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,6 (4,6) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 5.500 omdr.
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

GSR 600 er en av Norges mest populære motorsykler. Den har drag og egenskaper som kvalifiserer til en plass, høyt oppe på salgsstatistikken. Dessuten er den tøff. Med eksosrør i rumpa, matcende baklykter og R-chassis, er fighteroptikken akkurat slik fighterfolk vil ha den.

Ytelse

Rekkefireren - en lett nedtrimmet utgave av 126-hestingen som gir liv til GSX-R 600, er ekstremt vital. Den drar bra allerede fra 3000 omdreininger. Ettersom turtallet øker, melder stadig flere hester seg på - og ved 10.000 trår de til for fullt. Da sparker de den lille sykkelen inn i en forhjulsløftende aks som varer helt til turtallssperra slår inn og sparer motoren for kostbare ras. Det skjer nesten før man vet ordet av det. Motoren tilkjennegir sitt sportslige opphav med en turtallsvilje på rent R-nivå.

Funksjonalitet

GSR-motoren er utvilsomt en av de beste i 600-klassen. Den drar bra i mellomregisteret, er livlig og turtallsvillig, og reagerer spontant på gassen. I tråd med gode Suzukitradisjoner, er den ekvipert med en tettsteget og presis girkasse. I det hele tatt er drivverket en vesentlig bidragsyter til de fine bruksegenkapene.

Kjøreegenskaper

Tross lav vekt og bredt styre, byr GSR på det vi vil definere som balanserte kjøreegenskaper. Den er ikke ekstremt lettstyrt, men den responderer kjapt og imøtekommende på all input. Det gjør den med en trygg stabilitet som det er lett å bli dus med. Fjæringa er også stram, uten at det i merkbar grad går ut over komforten. Selv om Suzuki har vært konservative i valg av chassisgeometri og fjæring, formidler GSR en sportslig presisjon som er fullt på høyde med det beste i klassen.

Komfort

GSR kan ikke fraskrive seg sin nakenhet, hvilket vil si at føreren utsettes for det som måtte være av fartsvind. Høyt plasserte fothvilere gir også en skarp knevinkel som ikke funker like godt for alle. Likevel betrakter vi ergonomien som god. Vi må imidlertid hekte oss opp i noe småtteri. Da vi herjet rundt på den, kunne vi spore litt høyfrekvente vibrasjoner. De merkes først og fremst i styre og fothvilere. Det finnes utvilsomt 600-allroundere som er mer egnet for langtur, men i det daglige har man det helt ålreit.

Førermiljø

GSR er en trivelig sykkel. Imøtekommende motor, lav vekt og fin balanse bidrar også til ypperlige byegenskaper. Med unntak av langturskomforten, som begrenses av manglende vindbeskyttelse, funker den til det aller meste.

Plass

Kjøper du GSR av estetiske årsaker, og da tenker vi selvsagt på hekken med to runde baklykter flankert av matchende eksospotter, kan du glemme vesker. Da blir jo hekken gjemt bort! Men ellers er alt på det jevne.

Økonomi

Konkurransen i mellomklassen er beinhard. Fulleffektsutgaven av GSR 600 koster 125.000,-, hvilket plasserer den i det øverste sjiktet i klassen. Selvsagt får du mye sykkel for pengene, men det er ikke til å underslå at du kan få tak i kåpekledde alternativ som funker like bra, til noen tusenlapper mindre.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også