Suzuki DL 650 V-Strom

650 cc er mer enn nok

Bare 650 kubikk på en storvokst reiseenduro? Forventningene var ikke store til DL 650 V-Strom. I ettertid er det bare å konstatere at 650 er nok.

Sist oppdatert

Testmålinger DL 650

  • Aks 70-130 (120) km/t 5-gir: 6,3 (5,2) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.600 omdr.
  • Testforbruk: 0,46 liter/mil

Tekniske data

DL 650 ble lansert til 04-sesongen. Siden da, har den posisjonert seg høyt oppe på den norske salgsstatistikken. Noe av forklaringen ligger helt sikkert i aggressiv prising og omfattende utstyr. En storvokst reiseenduro, med vesker og det hele til jevnt 110.000 er slett ikke verst. I hvert fall ikke når den er så bra som DL 650. Når det gjelder kjørefølelse, komfort og veiegenskaper, stiller den nemlig med kvaliteter som kan konkurrere med adventure-sykler som koster dobbelt så mye. Der ligger mesteparten av forklaringen.

Ytelse

Motormessig, er alt i sin skjønneste enduro-orden. Vi snakker om en vannavkjølt V-twin-motor. I utgangspunktet er den konstruert som en sportstwin, hvilket merkes veldig godt. Den er livlig på turtall og responderer spontant og kvikt på gassen. Legger man opp til et sportslig tempo, er man selvsagt nødt til å utvise stor aktivitet med gir og gass, men girkassa er en perle i lettbetjent presisjon. Når man, i tillegg opplever en livlig motor, blir det gjerne til at man legger opp til en aktiv kjørestil.

Funksjonalitet

Tross voksen fysikk, er V-Strom en lettkjørt og imøtekommende bruksmotorsykkel. Lav vekt og oppreist sittestilling, bidrar til at den er lettkjørt. Setehøyden er også av en art som bidrar til at de fleste får trygg og god markkontakt med begge bena, samtidig. Føreren sitter rakrygget, med god oversikt over trafikkbildet. Vi betrakter den som en av de beste bruksmotorsyklene på markedet.

Kjøreegenskaper

Sterk motor, sikre kjøreegenskaper og moderat vekt, gjør DL 650 til et råskinn på svingete vei. Sammenliknet med større reiseenduroer, som gjerne har 30-40 kilo mer å drasse på, er den særdeles letthåndterlig. Selvsagt kan den ikke sammenliknes med R-sykler, men i hendende på en kapabel fører er DL i stand til å holde følge med det meste. Skal vi pirke, kunne vi godt ønsket oss strammere og mer følsomme fjæringskomponenter, men prisen tatt i betraktning, synes vi funksjonaliteten er fullt på høyde med det som kan forventes.

Komfort

Store dimensjoner og god vindbeskyttelse bidrar til turegenskaper og kjørefølelse som hever seg over alt annet i mellomklassen. Den er også ekvipert med en justerbar vindskjerm som gir effektiv og tilnærmet turbulensfri beskyttelse for de fleste. Bare førere som har en hodehøyde godt over gjennomsnitten, sliter med litt vindstøy og turbulens. For å bli kvitt fenomenet, er man i så fall nødt til å investere i et høyere kåpeglass. Hva passasjeren angår, er det i grunnen veldig enkelt. Vedkommende sitter svært godt. Kjøreegenskapene blir heller ikke i særlig grad påvirket av eventuelle eksosryper. Vi kunne godt gitt en sekser, men manglende varmehåndtak og tendenser til vindskjermturbulens for storvokste, bidrar til at vi gir den en god femmer.

Førermiljø

Vi trives veldig godt bak styret på DL. God komfort og følelsen av å sitte på en stor motorsykkel, uten at vi behøver å slite med overvekt, bidrar til trivselen. Bortsett fra varmehåndtakene, savner vi faktisk ingen ting. Veldig bra!

Plass

Suzuki leverer DL med toppboks inkludert i prisen. Sidevesker er tilgjengelig for en svært overkommelig pris. Akter du å kjøre mye med passasjer, får du ikke noe bedre til denne prisen.

Økonomi

Vi har tilbrakt mange testmil på DL 650. Vi har sågar testet den mot vår endurofavoritt, BMW R 1200GS. Utrolig nok, klarte den lille 650-kubikkeren seg godt mot den store tyskeren. Under tiden, har DL fått konkurranse fra flere, fine mellomklassemaskiner. Likevel anser vi den for å være en av de syklene som gir best valuta for pengene. Lavt drivstofforbruk og høy annenhåndsverdi underbygger inntrykket.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også