Sportstouring: SUZUKI GSX 650F

Attraktiv allrounder

Spørsmål: Hva får du når du tar en snill allrounder og ifører den R-utrustning? Svar: En veldig fin allrounder!

Sist oppdatert

Suzuki GSX 650F er på krigsstien. Yamaha Fazer er nemlig den mest populære motorsykkelen i Norge. Tøft utseende, pigg motor og fine allroundegenskaper har gjort den til en bestselger. Alle de japanske konkurrentene har forsøkt å konkurrere, men Fazer har stått i mot. Men nå er Suzuki ute med en sykkel som virkelig er kapabel for å gjøre Fazer-tilværelsen tøff. De har nemlig kreert en helkåpekledd allrounder, basert på GSF 650 Bandit. Med frontlykt og instrumentering fra GSX-R 1000 har den fått et aggressivt utseende. Et utseende som skjuler en bekvem allrounder med humane egenskaper. Med en prislapp på 120 000 kroner har GSX 650F alle forutsetninger for å lykkes i markedet.

Ytelse: 5

Mens de fleste konkurrentene er utstyrt med 600-kubikks rekkefirere, stiller GSX 650F med 50 kubikk mer. Det gir den et effektmessig overtak i mellomregisteret. Tross det, er Suzukifireren både vital og turtallsvillig. Den responderer spontant og mykt på gassen. Smidig clutch og presis girkasse bidrar også til at det er lett å spille på 650-firerens potensial. Selv om den ikke er så sterk som de mest kompromissløse 600-verstingene, har den en karakter som vi absolutt vil betegne som sportslig.

Funksjonalitet: 5

Fin gassrespons og bra mellomregister bidrar til smidig imøtekommenhet. Girkassa er også særdeles presis. I det hele tatt funker fireren veldig bra. Det eneste som trekker litt ned, er en svak tendens til høyfrekvente vibrasjoner når turtellernåla bikker 8.000. I det daglige betyr det lite, men under varig befordring i høy hastighet kan de virke litt plagsomme. Da hjelper det ikke at sykkelen er forholdsvis lavt giret. Til turbruk kunne giringa godt vært litt høyere...

Kjøreegenskaper: 5

Sammenliknet med andre, prisgunstige 600-allroundere, er kjøreegenskapene helt topp. Fin balanse og nøytral atferd bidrar til at sykkelen føles veldig forutsigbar på veien. Selv om fjæringa ikke er fullt så presis som på kostbare R-sykler, gir den grei tilbakemelding. Bremsene holder også en god standard. De gir god presisjon og fin effekt, uten at de fordrer veldig mye kraft i bremsehendelen. I det hele tatt opplever vi GSX 650F som en nøytral og lettstyrt sykkel. Når det gjelder kjøreegenskaper, er den fullt på høyde med de beste konkurrentene.

Komfort: 6

Føreren nyter en oppreist og bekvem sittestilling. Vedkommende nyter også turbulensfri og effektiv vindbeskyttelse. Dette bidrar til at GSX 650 er veldig fin på tur. Takket være det høye styret og den fine balansen, er GSX også veldig letthåndterlig i byen. De fine byegenskapene underbygges av smidige betjeningsorganer og myk motor. Tross lette vibrasjonstendenser og en forholdsvis lav giring, stiller GSX 650F med klassens beste komfort. Nydelig ergonomi og en motor som drar fint over et bredt turtallsområde, bidrar til at vi gir den en sekser.

Førermiljø: 5

Når man befinner seg bak GSX-styret, har man utsikt til tilsvarende instrumentering som på GSX-R 1000. Slikt skaper trivsel. Den fine balansen og de stabile kjøreegenskapene underbygger den gode følelsen. Effektmessig, savner man heller ikke mye. Den har krefter nok til å takle det meste. Rent personlig, trives vi bedre med en V-motor mellom bena. V-motorer har, etter vår mening, finere lyd og triveligere karakter. Følgelig er vi litt strenge og gir den en femmer, men da føler vi oss faktisk veldig strenge.

Plass: 5

Førerplassen er romslig. God plass, nydelig ergonomi og en avslappende sittestilling bidrar til at den er et veldig godt sted å tilbringe milene. Heller ikke passasjeren har stor grunn for å klage. Vedkommende sitter riktignok veldig høyt med høyt plasserte fothvilere, men det går an å tilbringe mange mil på baksetet uten at kroppen melder pass. Med tanke på vesker, er det forholdsvis god plass til det også.

Økonomi: 6

En helkåpekledd sykkel med R-stil til 120.000,-!! En sykkel som, oppå det hele, kan by på fine bruksegenskaper, harmonisk veiatferd og veldig god komfort! En sykkel som føles lettkjørt i byen og smidig i det daglige. Det er GSX 650F - det! Man kunne selvsagt ønsket seg varmehåndtak og vesker inkludert i prisen, men den slags ekstrautrustning har man råd til når man ikke betaler mer. I våre øyne sr GSX 650F ekstremt mye motorsykkel for pengene. En sykkel vi godt kunne tenkt oss å kjøpe en selv.

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også