Dieselmotor på to hjul:

Smart-diesel i mc

Track T-800CDI er en artig cocktail. Ta enn 800 cc dieselbilmotor, sett den i et adventurechassis (KTM/BMW-inspirert miks) - og prøv lykken med bare 43 hester og høy pris.

Sist oppdatert
SMART: Med en tre-sylindret 800-diesel, den samme som befinner seg i Smarts CDI-modell, håper nederlenderne i EVA å få frem en attraktiv dieselmotorsykkel. De første eksemplarene er leveringsklare i løpet av våren.
SMART: Med en tre-sylindret 800-diesel, den samme som befinner seg i Smarts CDI-modell, håper nederlenderne i EVA å få frem en attraktiv dieselmotorsykkel. De første eksemplarene er leveringsklare i løpet av våren. Foto: EVA

Det er nederlender som i helgen viste fram Track T-800CDI - og de må ikke forveksles med tyske Neander, en annen dieselmotorsykkel vi har skrevet om.

Smart motor

Gjennom tidene har det vært gjort mange forsøk på å lage dieselsykler, men de har som oftest strandet på prototyp-stadiet.

Foreløpig er også firmaet EVA's Track T-800CDI en prototyp, men sykkelen skal i helgen være vist på motorsykkelmessen i Utrecht. Og i følge firmaet selv skal den komme i salg nå i vår i Nederland, før den tilbys resten av Europa i 2010.

Vi snakker altså om en reiseenduro. Den storvokste enduroen er bestykket med en tre-sylindret Daimler-produsert turbodiesel på 45 hester, mer eller mindre identisk med den som holder hus i Smarts dieselmodeller.

Smart lager også morsomme biler.

Produksjonteamet av sykkelen kan forøvrig synes å ha fått donert både en KTM Adventure og en BMW-kardang.

100 newtonmeter

Effektuttaket virker kanskje ikke skremmende, men trippelmotoren drar over 100 Nm ved 1800 omdreininger. Selv ihuga endurofanatikere bør nikke anerkjennende til det. Sett med grønt blikk, bør man også nikke anerkjennende til et forbruk på 0,3 liter på mila.

Merk at en Smart CDI med fire hjul også klarer seg med 0,33 liter på mila. Disse bilene bruker minst.

T-800CDI vil altså være klar for det hollandske markedet i løpet av våren, men spesielt billig blir den ikke. Fra fabrikken koster den rundt 150.000 kroner. Det er dobbelt så mye som andre reiseenduroer.

Dieselsnill

Men all den stund EVA bruker bare en tredel av det en Varadero drikker, bør investeringen være tjent inn på 150.000 km.

dieselmc EVA Track T-800CDI
dieselmc EVA Track T-800CDI Foto: EVA

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også