Schubert C2

Foto: Foto: Egil Nordlien

Publisert Oppdatert

Info

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Forholdsvis lille Schubert har en betydelig autoritet i markedet, ikke minst som underleverandør til BMW, og når du holder C2-hjelmen i hendene virker den svært solid. I praksis betyr det at C2 er brei, tung og høy.

Den utvendige designen er lekker, dog litt firkantet. Også interiøret holder høy kvalitet, men hakereimen er om mulig enda mer kronglete å justere enn BMW-ens. Ikke bra, som regel forblir den derfor feil justert (for løs). Vi er heller ikke fornøyd med åpningsmekanismen, som sitter på hjelmens venstre side. Enhånds, ja vel, men kun med venstre hånd = mange ganger upraktisk.

Den svært tettsittende kragen bidrar til lavt støynivå, og dette er faktisk veldig bra. Det betyr ikke at hjelmen er stille, for testhjelmen har lidd under en ventilasjonsåpning som i hastighet over 100 km/t hyler som en 17. mai-fløyte, og vi har måttet tape åpningen.

En tiltenkt sikkerhetsdetalj er de to røde knottene i visiret som skal indikere om hjelmen er skikkelig lukket eller ei. Etter kort tid ble de imidlertid så trå i bevegelsen at de stort sett alltid står i halvposisjon, til kontinuerlig irritasjon.

En viktig grunn til å velge denne hjelmen kunne også ha vært det integrerte solvisiret som kan felles ned med en liten spak. I praksis har dette visiret vist seg å være for mørkt til å se gjennom, og forblir derfor i beste fall en liten skjerm.

C2s aller svakeste punkt er imidlertid visiret, som kort sagt er uforsvarlig å kjøre i regnvær med. Det dugger ned på innsiden og lar vannet ligge som en film på utsiden. Vi har byttet visiret på garanti en gang, uten at dette har hjulpet.

Vår karakter

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag