Moto Guzzi Griso 1200 8v

Ny motor, mer effekt

Griso byr på nye linjer, og har nå fått en motor som matcher designen. Den nye motoren er bygd på den velkjente 1200 V2-motoren, men har fått nye sylindre og topper med fire ventiler og overliggende kamaksler.

Sist oppdatert

Moto Guzzis Griso vekker oppsikt i alle miljøer, og er en nydelig blanding av caféracer, streetfighter og en typisk bysykkel. Men Moto Guzzi har vist at de kan bygge velkjørende sykler og i Griso 1200 8v har de ikke spart på noe.

Den nye motoren er basert på V2-motoren fra Norge 1200 og har identisk boring og slaglengde med denne. Men med nye topper med overliggende kamaksel og fire ventiler snakker vi om en helt ny motor helt fra bunnen av. Økt kompresjon, og hvassere kamaksler sørger for at den nye 1200-motoren er god for 110 hk og dreiemomenter er økt til 108 Nm.

Også chassiskomponentene er oppgradert for å holde tritt med de økte ytelsene. Både oppned forgaffelen og støtdemperen bak har justerbar fjæring og demping. Forbremsene har bølgeskiver og firestempels radialkalipere fra Brembo.

Denne saken ble første gang publisert 10/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også