Kjørelengde motorsykkel:

Norske motorsyklister putler rundt

Klikk MC har analysert kjørelengde på 450 motorsykler av årganger fra 1980 til 2008. Alle merker og alle kategorier tung mc er med. Og det er sjokkerende tall.

FALLER AV: Norske motorsyklister har knapt styrefart. 4150 kilometer på et år er litt over en mil om dagen.
FALLER AV: Norske motorsyklister har knapt styrefart. 4150 kilometer på et år er litt over en mil om dagen. Foto: Crestock
Sist oppdatert
Hvor lang er din?
Hvor lang er din? Foto: Scott Griessel Crestock

Kjørelengde topp 10 mc-merker

Dataene er basert på en grundig analyse av kilometerstand på 450 annonserte bruktsykler (tung mc) i årgangene 1980 til 2008. Alle særtilfeller av ekstremt høy eller lav kilometerstand er plukket ut, det samme gjelder ombyggede sykler.

Merke

Snitt km

BMW

5480

Kawasaki

4520

Honda

4490

Ducati

4460

Yamaha

4360

Triumph

4320

Suzuki

4050

Harley-Davidson

3410

Aprilia

3150

KTM

2400

Gjennomsnitt (vektet for bestand)

4150

Fordi: For det første bekrefter tallene en del fordommer om merkene. BMW-eiere er flittigste milslukere - om man kan si det om et årlig snitt på 5480 kilometer. Harley-eiere kjører til sammenlikning under to tredjedeler av den distansen, 3410 kilometer.

Enda lavere blir tallene når vi regner snittet av customsykler fra alle merker - de kjøres korte 2900 kilometer årlig. Det er så vidt de kommer seg til Nordkapp - en vei!

Såkalte sportssykler kjøres derimot over gjennomsnittlig langt med sine 4580 kilometer i året.

Og snittet er altså sjokkerende lave 4150 kilometer. Dette er nemlig langt lavere tall enn det (høyst begrensede) tallmaterialet forsikringsselskaper, trafikksikkerhetsforskere, bransje og motorsykkelorganisasjoner opererer med i dag.

Kort km = høy risiko

For eventuell halvering av kjørelengden i datagrunnlaget betyr (tilsynelatende) at den reelle risikoen dobles per kjørte kilometer med motorsykkel.

Motorsyklistenes egne organisasjon NMCU baserer sine gjennomsnittstall for kjørelengde for norske motorsyklister på motorsyklistene egen rapportering.

For 2007 endte det tallet på 8840 kilometer. Ifølge daglig leder for NMCU, Wenche Jordfald, er foreløpige tall for 2008 på 8784 kilometer.

- Det var ikke hyggelig å høre, sier Jordfald når hun hører Klikk MCs tallmateriale.

Tallene kan få påvirkning på trafikksikkerhetsforskernes beregning av risiko for motorsykkelkjøring - og den vil stige dersom det viser seg at kjørelengden er så lav.

Wenche Jordfald i NMCU
Wenche Jordfald i NMCU Foto: NMCU

Blodfersk TØI-rapport

TØI - Transportøkonomisk institutt - har på sin side nettopp publisert rapporten Risiko i trafikken 2005-2007 - TØI rapport 986/2008 av Torkel Bjørnskau.

Bjørnskau opplyser til Klikk MC at også denne rapportens datagrunnlag for motorsyklisters kjørelengde er basert på undersøkelser hvor motorsyklister selv melder inn årlig kjørelengde.

Tallene som er brukt i den ferske rapporten er imidlertid av til dels gammel dato, og en ny rapport med blant annet mc-kjørelengde ventes i løpet av våren.

Utfordringen er at også disse tallene vil være innrapportert av motorsyklistene selv - som tydeligvis overvurdere sin egen kjørelengde. Klikk MCs egen uhøytidlige undersøkelse (se avstemning) viser at 69 prosent av våre lesere håper å kjøre over 8000 km i år.

Gledelig rapport likevel

Vi siterer fra rapporten: "For tung motorsykkel har det skjedd en påfallende risikoreduksjon. Risikoen for å bli skadet var fire ganger så stor i 1990 som i 2007.

Denne sterke reduksjonen er ekstra påfallende når man tar i betraktning at risikoreduksjonen var enda kraftigere fra 1985 til 1992. Hovedforklaringen på den gunstige utviklingen er at store motorsyker i økende grad er blitt "voksne" kjøretøy.

De klare tallenes utvikling er at per 2007 var risikoen for å bli drept eller skadd per kjørte million kilometer nede i 0,15 for bilførere og 0,52 for motorsyklister. Forholdstallet er 3,5.

Man kan altså konkludere med at det er tre til fire ganger så farlig å kjøre motorsykkel som bil, når man vurdere faren for å bli drept eller skadd.

Det er milevidt unna tallet 12 ganger så farlig som blant annet Aftenposten siterte Bjørnskau på i fjor sommer (tittel i papiravisen). Forskjellen er at Aftenposten i beregnigen utelukkende inkluderte faren for å dø.

Så spørs det hvilken motorsykkel, da

Statistikk er som kjent hovedverktøyet til en viss person. Våre tall viser at BMW-eiere kjører i gjennomsnitt 5480 kilometer i året. Med andre ord utsettes de for større dødsfare per år enn øvrige merker. Selv om risikoen per kjørte kilometer antagelig er lavere.

Les om BMWs blinklys.

Suzuki-eiere kan på sin side glede seg over å være gjennomsnittsmotorsyklister, med 4050 kilometer fordelt jevnt utover. Med Suzukis høye eksponering av bruks- og sportssykler hadde vi kanskje ventet et høyere tall. Snittet for sportssykler er som tidliger nevnt 4580 km.

Harley-eiere kjører altså beskjedne 3410 kilometer årlig. Men det skal til gjengjeld understrekes at våre tall viser at de lengst kjørte Harleyene kjører like langt som de lengst kjørte BMW-ene.

Når vi snakker høy kjørelengde, er likevel Honda konge i det segmentet, med nesten dobbelt så høyt snitt som BMW og Harley. Det er spesielt GoldWinger og PanEuropean-modellene som bidrar til dette.

Les om hvilke motorsykler som solgte best i fjor.

Og nettopp modellutvalget er nok den beste forklaringen på at merker som Aprilia (3150 km) og ikke minst KTM ligger lavt med 2400 kilometer. KTMs mange supermotarder gir stor kjøreglede på veldig kort distanse.

[email protected]

SJOKKERENDE TALL: - Men bare jeg får denne skruen på plass skal det bli andre boller!
SJOKKERENDE TALL: - Men bare jeg får denne skruen på plass skal det bli andre boller! Foto: Scott Griessel Crestock

Denne saken ble første gang publisert 06/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også