10 på topp 2008

Motorsyklene Norge elsker

10 på topp: På kjøretøyparken skal landets karakter bedømmes. Og norske motorsyklister spriker bredt.

Sist oppdatert

Hva har egentlig el-bilen Kewet Citi-Jet, bøllesykkelen Harley Night Rod og hyperraske Suzuki GSX-R 600 til felles? De står utrolig nok alle blant de seks mest solgte motorsyklene i Norge i år.

Norges største mc-guide: Komplett oversikt, inkludert priser, over motorsyklene tilgjengelige på det norske markedet fra 2003 og til i dag.

Les alle våre MC-tester her.

Kewet Buddy er selvsagt kun resultatet av norske veistyresmakters uforutsigbarhet. Hvem andre kunne funnet på å klassifisere en firehjult bil med el-motor og bilførerkort som motorsykkel? Men likevel - resten av listen viser at den samlede flokk norske motorsyklister er like schizofrene i sin smak som utvalget er bredt.

Ti på topp

Her er våre vurderinger, tester og kataloginformsjon samlet rundt de 10 mest populære syklene som er solgt i Norge i 2008. På delt 10. plass finner vi den småflørtende bysykkelen Suzuki GSR 600 og kongen av råtasser, Suzuki GSX-R 1000. Begge er det solgt 55 stykker av hittil i år.

Delt 10. plass - 55 stykker

10. plassen til tross er Suzuki GSR 600 til 125 000 kroner faktisk et av de mest spennende kjøpene du kan gjøre i naken-allround-begynner-bysykkelkategorien. GSR er riktignok litt dyrere enn bestselgeren Yamaha FZ6, men siden statistikken ikke skiller mellom naken og kåpekledd FZ6, har vi en mistanke om at den faktisk selger like godt som den nakne Yamahaen.

Delt 10. plass - 55 stykker

De heftigste superracerne, som for eksempel GSX-R 1000 til 210 000 kroner, selger alltid best i sitt første modellår etter oppgradering, noe som skjer nesten maskinmessig annethvert år. Den nåværende GSX-R'en kom til 2007-sesongen, og utmerket seg da svært med sine to eksospotter, samt et førerjusterbart system for motoreffekten. Men det betyr også at den etter alt å dømme kommer i ny versjon allerede i høst.

8. plass - 63 stykker

Den fete (beklager, umulig å ikke bruke betegnelsen) Harley-Davidson FXDF Dyna Fat Bob til 241 000 kroner er en av årets Harley-nyheter og har solgt meget bra. Det er selvsagt først og fremst utstrålingen som teller, og vi mener Harley har truffet meget bra med sitt brede forhjul og doble lykter. Fat Bob glimter til med et lett hissig vakthund-stuk.

7. plass - 65 stykker

Den typiske by- og allroundsykkelen Z750 fra Kawasaki er en liten juvel til 125 000 kroner. Den har skikkelig frekk styling som alle kan føle seg dynamiske med. Samtidig er den både hissig nok til å tilfredsstille erfarne motorsyklister. Dessuten er den så lettkjørt at nybegynnere føler seg trygge. Derfor får du svært mye for pengene, kanskje mer enn med like dyre Suzuki GSR 600.

6. plass - 74 sykler

Den superklassiske megatourereren Electra Glide fra Harley-Davidson har solgt i imponerende mengder i år. I statistikken er Standard og Ultra Classic slått sammen, men her skiller for det meste utstyrsnivået - riktignok utstyr for intet mindre enn mellomlegget på nær 60 000 kroner. Rimeligste utgave koster 265 000 kroner. Harleys touringflaggskip er det en fantastisk opplevelse å se komme mot seg på veien - men du skal helst ikke ha det travelt dersom du selv sitter bak rattet på den.

5. plass - 77 stykker

Den mest moderne av dagens Harleyer er V-Rod-serien, som i år er redusert til kun to modeller, men oppgradert til 1250 kubikk. Startpris er 251 000 kroner. De to modellene er for øvrig helt forskjellige i framtoning. Vi har alltid hatt stor sans for den originale V-Roden som er utviklet i samarbeid med Porsche, mens Night Rod-utgaven har et saftig bøllestuk med ekstraordinært bredt bakhjul og (selvfølgelig) mattsvart utstråling. Det mest påfallende er kanskje at den nå selger godt i ny versjon i år, etter også å ha solgt særdeles godt som prisredusert utgående modell i fjor.

4. plass - 81 stykker

Det er nærmest en gåte at ikke sportstoureren Honda VFR 800 til 165 000 kroner for lengst er fornyet. Nåværende modell har gått hele 2000-tallet med kun en lett oppdatering for flere år siden. Men det har ikke hindret VFR, som genetisk har aner tilbake til 80-tallet, i å være en av Norges mest populære sykler gjennom alle tider. VFR er også blant redaksjons absolutte favoritter.

3. plass - 87 stykker

Bronsemedaljen går til lommeraceren Suzuki GSX-R 600 til 150 000 kroner, et lite smykke av en sportssykkel. Som alle de japanske sportssyklene, har den toårssyklus på oppdateringer. Siden 2008 er første året med det nye eksosanlegget og førerprogrammerbar motor, er det derfor nærmest en selvfølge at den selger godt. Det er likevel en liten sensasjon at den banker konkurrentene Yamaha R6, Honda CBR600RR og Kawasaki ZX-6R så til de grader ned i støvlene.

2. plass - 97 stykker

Sølvet er det brumletyskeren BMW R1200GS som drar av gårde med. At denne eventyrsykkelen koster over 200 000 kroner, har ikke hindret 97 nordmenn i å kjøpe den ansiktsløftede 08-modellen. Motorredaksjonen har kjørt ny og gammel mot hverandre, og kan trygt bekrefte at de har gjort et godt kjøp. Det som var verdens kanskje beste allroundsykkel har nå blitt enda bedre.

1. plass - 120 stykker

Norgessykkelen 2008 er likevel Yamaha FZ6. Den har hatt en nedgang på hele 43 % siden i fjor på samme tid, men 120 solgte enheter per 1. august er nok til å trone på norgestoppen. Det som er verdt å merke seg, er imidlertid at FZ6 kommer i både N- og S- utgaver, som betyr naken og med kåpe, og man har valget mellom 78 og 98 hester. Det betyr at man egentlig kan se på FZ6 som minst 2 og egentlig 4 forskjellige modeller.

Foto: Arnold Debus

Denne saken ble første gang publisert 19/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også