MOTO GUZZI V 1100 BREVA

En spenstig og sporty roadster?

Vi skred til Breva med store forventninger. Forventninger om en spenstig og sporty roadster med latinsk lynne. Den innfridde ikke helt.

Sist oppdatert

Testmålinger Breva 1100

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 8,0 (6,3) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 3.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,62 liter/mil

Tekniske data

V 1100 Breva ar Guzzis tilbud til diggere av sporty roadstere. Slike folk er det mange av, for nakne sportsmaskiner er noe av det hotteste i motorsykkelverdenen i dag. I motsetning til de fleste konkurrenter, som er lette og ekstremt sporty fightere, er Breva en forholdsvis massiv motorsykkel. En roadster med bedre komfort enn det som er vanlig i nudistklassen. I et slikt perspektiv, bør det være plass for Breva i markedet. Det finnes nemlig roadsterdiggere som ønsker seg komfort.

Ytelse

Når man etablerer seg på en italiensk roadster, forventer man latinsk temperament. Dessverre utviser ikke den luftavkjølte V-twin-motoren den slags lynne. Den drar greit nok, men man har hele tiden fornemmelsen av at det er mye masse i bevegelse. Dette går ut over den sportslige vitaliteten. For å si det slik, hadde motoren passet bedre på en cruiser. Den veldig direkte kraftoverføringen, er heller ikke spesielt ålreit. Når man bedriver aktiv sportskjøring, er det vanskelig å få flyt. Det skal imidlertid legges til at girkassa er noe av det beste vi noensinne har vært borti. Den er rett og slett en nytelse i kortsteget presisjon. Den gjør i hvert fall ikke skam på Italieneren!

Funksjonalitet

Det er vanskelig å få god flyt i byen. Kardangdriften er nemlig ekstremt direkte, slik at gassbevegelser resulterer i endel rykk og napp. Motoren har imidlertid bra drag på lavt og middels turtall, slik at det ikke er nødvendig å gire i tide og utide. Den forholdsvis store svingmassen bidrar også til at den er smidig i byen. Litt vibrasjoner kan spores, men de er ikke av den ubehagelige sorten.

Kjøreegenskaper

Den som forventer latinske sportsegenskaper, blir litt skuffet. Guzzi Breva er ikke så sporty som andre roadstere. Selv om den er forholdsvis lettkjørt, bidrar myk fjæring og begrenset bakkeklaring til at man ikke kan presse altfor hardt, før metallet kommer i høylydt berøring med asfalten. Det er i første rekke sentralstøtten som får landkjenning. Den tar nedi tidligere enn våre sportslige hjerter liker. Tross det, er Breva velbalansert og stabil. Brembobremsene funker også slik Brembobremser skal, hvilket vil si bra.

Komfort

Det er på det bekvemme planet at Breva fremhever seg i forhold til konkurrentene. Myk fjæring, bekvemt sete og avslappende sittestilling bidrar til at man nyter makelig komfort. Breva kan selvsagt ikke fraskrive seg sin nudiststatus, hvilket vil si at føreren frister en forblåst tilværelse, men greit nok. Det er nå engang slik med nakne roadstere. Som roadstere flest, er den også letthåntderlig. Det eneste som trekker ned, er den svært direkte kraftoverføringen.

Førermiljø

Glemmer man forventningene om latinsk temperament, har man det ganske trivelig. Motoren vibrerer godlynt og skaper en tilbakelent sinnsstemning. Sykkelen er lettkjørt, smidig, og man sitter godt. Bortsett fra den direkte kraftoverføringen, har vi ikke mye å sette fingeren på, hva førermiljø angår. Man behøver ikke kjøre som et svin for å oppleve kjøreglede.

Plass

Med høyt plasserte fothvilere, sitter føreren med forholdsvis skarp knevinkel. Tanken er også ganske lang, med den følge at man må strekke seg frem til styret. Likevel er førerplassen romslig og god. Passasjeren har det også greit. Braketter for bagasjevesker er heller ikke veldig ødeleggende for den totale estetikken.

Økonomi

Ikke det at Breva er avskrekkende dyr i forhold til andre, latinske roadstere, men vi synes den er dyr i forhold til hva man får. Selv om den er trivelig og bekvem, finnes det like trivelige og like bekvemme roadstere som koster mye mindre. Utstyrsnivået er heller ikke mer enn gjennomsnittlig. Verditapet har vi liten formening om, i og med at det er solgt så få Guzzier i nyere tid, her til lands.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også