MC-trendene 2008

Totalsalget er omtrent som i fjor, men utviklingen er til dels dramatisk forskjellig fra merke til merke.

DYR, MEN POPULÆR: Det er solgt 109 stk. BMW R1200 GS i år, til tross for at den koster over 200 000 kroner.
DYR, MEN POPULÆR: Det er solgt 109 stk. BMW R1200 GS i år, til tross for at den koster over 200 000 kroner. Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert

Vi har summert mc-salget i 9 av årets 12 måneder. Totalt er det solgt 3851 tunge motorsykler, mot 3919 til samme tid i fjor. Nedgangen er på bare 1,7 prosent. Et tilsynelatende ubetydelig tall, men bak totalvolumet finner vi til dels store endringer. Her er trendene:

Inspirasjon? Se vår store touringguide.

Merkene

Suzuki, BMW, Kawasaki og Triumph er klare vinnere i prosentvis økning. Suzuki troner på salgstoppen med 10 prosent økning fra i fjor, og en markedsandel som har økt fra 14,4 til 16,1 prosent.

FORDELINGEN: Mellom merkene, med antall og markedsandel (2008 i de to første tallkolonnene) og utvikling sammenlignet med samme periode i fjor - dvs. pr. 1. oktober. Kilde: OFV.
FORDELINGEN: Mellom merkene, med antall og markedsandel (2008 i de to første tallkolonnene) og utvikling sammenlignet med samme periode i fjor - dvs. pr. 1. oktober. Kilde: OFV.

Kawasaki er likevel det merket som viser best utvikling. Riktgnok ligger det fortsatt kun på sjetteplass, bak Suzuki, Harley, Honda, Yamaha og BMW, men Kawasaki har økt salget i år med nesten 50 %, fra 227 til 331 sykler.

Vi har tidligere utropt 2008 til Harleys år, og det stemmer for så vidt fortsatt. Merket holder 2. plassen med god margin, men etter et merkbart fall i salget i september, er den totale økningen fra i fjor kun 1,7 prosent.

Honda og Yamaha er taperne, med tilbakegang på hhv. 20 og 25 prosent. Honda har imidlertid gjort en bra innsats i september.

Også de italienske merkene sliter. Ducati holder en 9. plass på tabellen, men går tilbake med 5 prosent. Også MV Agusta, Aprilia og Moto Guzzi faller dramatisk tilbake. Tilbakegangen for de to sistnevnte skyldes helt klart at importøren er slått konkurs.

Nysgjerrig på klikk? Se video her.

Segmentene

Et italiensk lyspunkt er imidlertid Piaggio, som kan notere seg nesten 10 prosent framgang, mye takket være scooteren Vespa 250.

YAMAHA FORTSATT BEST, med 134 solgte FZ6 hittil i år. Men kategorien nakne allroundere er i lett tilbakegang.
YAMAHA FORTSATT BEST, med 134 solgte FZ6 hittil i år. Men kategorien nakne allroundere er i lett tilbakegang.

Generelt er scooter over 125 kubikk et av segmentene som viser framgang i år, hvor Vespa-modellene sammen med Yamha Majesty-modellene og Suzuki Burgman-modellene er klart mest populære.

Offroad og sportstouring er to andre segmenter som går fram, med BMW R1200 GS og Honda VFR800 som fremste eksponenter. Segmentet basic - altså nakne allroundsykler - er faktisk det segmentet som går kraftigst tilbake, med 3,1 prosent i minus.

Likevel er fordelingen mellom de ulike typene motorsykler det norske mc-publikum foretrekker, forbløffende stabilt, med kun minimale prosentvise endringer mellom segmentene.

Også blant de mest populære modellene er utviklingen stabil:

Les våre mc-tester.

Modellene

Øverst troner fortsatt Yamaha FZ6, med BMW R1200 GS rett bak. Avstanden mellom dem er mye mindre enn i fjor, noe som kan tilskrives at BMWen er en oppgradert modell mens Yamahaen er uten endringer.

FORDELINGEN: Mellom modeller uavhengig av merke (2008 i de to første tallkolonnene). Merk at Kewet er en elbil, men registreres som motorsykkel i statistikken. Kilde: OFV.
FORDELINGEN: Mellom modeller uavhengig av merke (2008 i de to første tallkolonnene). Merk at Kewet er en elbil, men registreres som motorsykkel i statistikken. Kilde: OFV.

Også tredje mest solgte modell i år, Suzuki GSX-R600, er oppgradert for året. Det har gitt den et boost på 17 prosent over fjorårsmodellen, og har samtidig ført til at den har byttet plass på tabellen med Honda VFR800 som har gått tilvarende tilbake.

På 5. plass finner vi Harleys V-Rod, som faktisk må notere seg for en viss tilbakegang selv om den er oppgradert til i år.

Komplett mc-katalog her.

Forhandlerinnsatsen avgjør?

Skal vi trekke ytterligere konklusjoner av disse tallene må det være å fastslå at i to påfølgende år med nesten identisk salgsvolum er smaken til norske motorsykkelkjøpere forbløffende stabil. Og hvorvidt en motorsykkel er ny, oppdatert eller den samme gamle gir seg kun forsiktige utslag i statistikken (i gjennomsnitt).

Når vi da samtidig kan registrere forholdsvis store forskjeller mellom merkene, er det derfor grunn til å tro at årsaken er å finne ute i mc-butikkene - hvem som kan levere det kunden vil ha til en fornuftig pris, og med en rimelig grad av service.

Klar for ny sykkel i 2009? Se nyhetene her:

Denne saken ble første gang publisert 06/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også