Kawazaki Z1000

Streetfightere skal være tøffe og raske. Kawasaki Z 1000 er både tøff og rask, men det mangler litt på at vi hiver hjelmene været av fryd.

Sist oppdatert

Testmålinger Z 1000

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,5 (3,8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.200 omdr.
  • Testforbruk: 0,59 liter/mil

Tekniske data

Kawasaki Z 1000 er liten, sterk og stiller med et utseende som trygt kan kalles tøft. Blant annet snakker vi om smekker stil, krydret med stjerneformede bremseskiver, oppnedgaffel og eksosanlegg som munner ut i doble potter. Alle, med sansen for nakne sportsmaskiner, liker det de ser. Vi digger også nakne sykler, og vi har sansen. Vi har imidlertid kjørt den, og da er meningene mer delte.

Ytelse

På sedvanlig Japan-manér, er Z 1000 utstyrt med en fire-sylindret rekkemotor. Den funker! Det mektige momentet, som varer omtrent fra tomgang, gir et herlig og anvendelig drag. Kontrollerte powerwheelies er noe alle, som vet foran og bak på et motorsykkelstyre, fikser. Selv pingler, som lar seg skremme av tanken på luft under forhjulet, drar saftige powerwheelies som om de aldri har gjort annet. Motoren er definitivt en bidragsyter til Kawasakiens gode fighteregenskaper. Faktisk virker det som den har litt bedre drag enn konkurrentene.

Mer om Kawazaki finner du her.

Funksjonalitet

Mange, fire-sylindrede Kawasakimotorer har en forholdsvis hard gange. Vi kjenner også tendensen på Z 1000-motoren, men det ødelegger ikke for bruksegenskapene. Motoren går forholdsvis mykt og er veldig smidig. Girkassa er også en fryd i lettbetjent presisjon. Det mektige bunndraget og den fine girkassa bidrar til at motoren funker fint i det daglige. I testprotokollen figurerer uttrykket "herlig" i beskrivelsen av motoren. Det er ikke feil!

Kjøreegenskaper

Stabiliteten i svingene er i hvert fall ikke i tråd med våre forventninger til en moderne fighter, noe vi tror er feil valg av dekk.
Stabiliteten i svingene er i hvert fall ikke i tråd med våre forventninger til en moderne fighter, noe vi tror er feil valg av dekk.

De fleste moderne streetfightere ter seg omtrent som R-sykler på veien. I så måte, skuffer Z 1000 litt. Stabiliteten i svingene er i hvert fall ikke i tråd med våre forventninger til en moderne fighter. Den har tendenser til å ville rette seg opp, slik at føreren hele tiden må parere. Vi vet at Kawasaki behersker kunsten å lage fine veiegenskaper. Vi vet også at Z 1000 er en prestisjemodell for Kawasaki. Følgelig skylder vi på dekkene. De er ikke optimale i forhold til chassisgeometrien. Retningsstabiliteten på rett vei er imidlertid bra. Bremsene også. Z 1000 føles også veldig lettstyrt. Hvis dekkene er den primære årsaken til manglende presisjon i svingene, synes vi det er rart at Kawasaki ikke har valgt noe annet.

Komfort

Turkjøring er ikke Kawafighterens styrke. For det første, er setet hardt og ubekvemt. Både fører og passasjer merker tresmak forholdsvis tidlig. Den harde fjæringa lar også ujevnhetene komme merkbart til uttrykk. Vindbeskyttelsen er heller ikke god, men på det feltet er ikke Z 1000 verre enn andre fightere. Følgelig bruker vi ikke det mot den.

Førermiljø

Smale speil trekker litt ned. Sittestillingen, med oppreist overkropp og forholdsvis skarp knevinkel, gir imidlertid godt grep og fin følelse med sykkelen. Det er trivelig. Den begrensede komforten er imidlertid et moment som reduserer trivselen.

Det er trivelig bak styret i Z1000, men komforten kunne vært bedre.
Det er trivelig bak styret i Z1000, men komforten kunne vært bedre.

Plass

Passasjeren har det ikke spesielt ålreit. Noen mil går greit, men så er tresmaken et faktum. Det å tukle til utseendet med vesker og annen turutrustning, er heller ikke noe man gjør. Nakne fightere er finest når de er nakne.

100 MC-tester finner du her.

Økonomi

Prismessig, ligger Z 1000 sånn midt på treet. Det finnes både dyrere og billigere alternativ. I løpet av testen, svelget den unna knappe 6 desiliter på mila. Tatt i betraktning av testkjøringa fant sted under relativt harde gassbetingelser, er det sånn midt på treet - det også...

Har du kjørt sykkelen? Fortell din erfaring i kommentarfeltet under.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også