KAWASAKI Z 750

Tøffing på tilbud

Den er tøff og stiller med litt mer kubikk, men koster det samme som 600-konkurrentene. Er Z 750 en streetfighter på tilbud?

Sist oppdatert

Testmålinger Z 750

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 5,7 (4,7) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.500 omdr.
  • Testforbruk: 0,68 liter/mil

Tekniske data

Med bølgeformede bremseskiver, oppnedgaffel og aggressiv nudiststil, fremstår Z 750 som en pedantisk bygget streetfighter. En fighter, kreert av en enstusiast med sans for sporty detaljer. Z 750 ser sint ut, men det er utenpå. Snarere har Kawa hatt til hensikt å lage en funksjonell og fornuftig sykkel med trendy eksteriør. En prisgunstig sykkel som skal konkurrere mot andre prisgunstige sykler, både når det gjelder brukervennlighet og eksponering i tett befolkede omgivelser. Det har de klart!

Ytelse

Sammenliknet med de nærmeste 600-konkurrentene, stiller Z 750 med ett fortrinn. Den har nemlig mer kubikk. Den fire-sylindrede 750-kubikkeren drar bra, omtrent fra tomgang. Høyere oppe i turtallsregisteret, merker man ikke så mye til kubikkovertaket. Det er først og fremst i mellomregisteret - der man vanligvis opererer, at 750-motoren har sin styrke. Med litt jobbing, er den ikke vrien å dra opp på bakhjulet. Den slags egenskaper er jo viktige på en streetfighter.

Funksjonalitet

Kawamotoren går, nær sagt som vanlig, forholdsvis hardt. Når turtellernåla bikker 6.000, merker man endel høyfrekvente vibrasjoner i sete og fothvilere. Litt innsprøytningstypisk nøling fra null til litt gass, kan også spores, men det representerer ikke noe problem. Girkassa er også grei. For å si det slik, har vi opplevd både smidigere og tråere kasser. Men det er først og fremst vibrasjonene som bidrar til at vi ikke gir mer enn fire.

Kjøreegenskaper

Z 750 er satt opp med forholdsvis myk fjæring. Likevel byr den på god presisjon og sikker veifølelse. Derimot merker vi en svak tendens til overstyring i lave hastigheter. Vi vet at Kawasaki behersker kjøreegenskaper. Følgelig velger vi å skylde på valg av originaldekk. Men dekk har stor innvirkning på veiegenskapene, og da bør man forvente at fabrikkene foretar optimale dekkvalg. Bremsene er bra, men den myke gaffelen dykker forholdsvis mye under kraftig innbremsing. Antageligvis ville det blitt bedre med mer progressive gaffelfjærer.

Komfort

Z 750 har sine komfortmessige begrensninger. For det første, er ikke setet spesielt bekvemt. Under testen opplevde vi tresmak etter bare 6-8 mil. Manglende kåpe er heller ikke videre egnet for lengre tids befordring i høy hastighet. Vi ser ikke bort fra at setet kjennes bedre etter litt tilvending. All den stund vi står overfor en naken streetfighter, skal vi ikke trekke for manglende kåpe, men Z 750 stiller med komfort som er noe under snitten i klassen.

Førermiljø

Z 750 er ekvipert med speil som bare viser førerens skuldre. Vil man følge med på det som måtte befinne seg bak, er man nødt til å bevege overkroppen. Når man jager litt, dukker også de irriterende vibrasjonene opp. Likevel trives vi i sadelen på Z 750. Den er sterk, lett å kjøre på bakhjulet og tøff å se på. Når man beveger seg i sentrum, med utsikt til sitt eget speilbilde i utstillingsvinduene, ser det veldig ålreit ut.

Plass

Førersetet er ikke spesielt bekvemt. Det smale passasjersetet er ikke verdens beste, det heller. Etter en bensintank nonstop, har man fornemmelsen av at setet må graves ut av rumpa. Hvis vi skulle satset på en varig tilværelse med Z 750, ville vi satset på å investere i et nytt sete. Da ville alt blitt så meget bedre.

Økonomi

Tross våre komfortmessige bemerkninger, nøler vi ikke med å karakterisere Z 750 som en attraktiv mellomklassesykkel. Den har, som nevnt, et kubikkmessig overtak på konkurrentene. Dessuten er den tøff og trendy, hvilket ikke er uvesentlige aktiva for den som investerer i en ny motorsykkel. Har man til hensikt å skaffe seg en barsk og underholdende sykkel for befordring i nærmiljøet, kan man knapt gjøre et bedre kjøp.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også