Hyosung GV 650 Aquila

Korea kan

Hyosung Aquila er ikke helt som andre cruisere. Faktisk er den bedre på det aller meste.

Sist oppdatert

Testmålinger GV 650 AQUILA

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 6,8 (5,7) sek.
  • Testforbruk: Ikke målt.

Tekniske data

Den ser litt speisa ut, den kommer fra Korea og den er utstyrt med vannavkjølt V-motor av Suzukiopphav. Ganske billig er den også. Jevnt 100.000 for en blank 650-cruiser er slett ikke verst. Vi, som har et tradisjonelt syn på cruisere, foretrekker riktignok mer klassiske former, men så snart vi inntar Hyosungsetet forsvinner mange av fordommene. Faktisk synes vi den er veldig bra. Koreanerne kan cruising!

Ytelse

Den vannavkjølte V-twin-motoren, ble i sin tid utviklet for å drive frem sportslige motorsykler. Følgelig stiller Aquila med krefter som går utenpå det meste i cruiserverdenen. Den responderer kjapt og livlig på gassen, drar bra på alle turtall og har god turtallsvilje. Kraftoverføringen, med beltedrift til bakhjulet, funker også veldig bra. I den grad man kan påberope en cruisermotor å by på sportslig vitalitet, gjør vi det for Aquilas vedkommende.

Funksjonalitet

Også i daglig bruk funker Aquila-drivverket veldig bra. Presis girkasse og moderat med vibrasjoner bidrar til fin funksjonalitet. V-twin-motoren responderer også spenstig og imøtekommende på gassen. I den grad vi skal klage, kunne vi kanskje ønsket oss enda litt mer drag på lavt turtall, men all den stund den er så livlig på toppen, kan vi leve med det.

Kjøreegenskaper

Når man bedriver aktiv svingkjøring, briljerer Aquila med sikker og svært harmonisk atferd. Den kraftige oppnedgaffelen behandler underlaget med vesentlig bedre presisjon enn det vi er vant til på cruisere. Effektive bremser og god bakkeklaring er også aktiva som bidrar til at man kan legge opp til et anstendig tempo i svingene. Vi har ingen betenkeligheter med å definere Aquila som en kapabel sportscruiser.

Komfort

Når det gjelder komfort, faller den heller ikke gjennom. Hyosung har riktignok valgt et forholdsvis stramt fjæringsoppsett, men fjæringa jobber såpass sensibelt at det ikke går ut over komforten. I byen er den heller ikke borte. Vi opplever Aquila som en lettkjørt og velfungerende cruiser med bruksegenskaper, godt over snitten i klassen.

Førermiljø

Rent umiddelbart, syntes vi at fothvilerne var plassert veldig langt fremme. En småvokst fører måtte virkelig strekke bena for å nå frem med skotuppene. Men det var før han oppdaget at fothvilerne var justerbare. De kan nemlig flyttes 5 cm i horisontalplanet, hvilket bidrar til at alle kan finne en sittestilling som passer. Resten er også bra, med unntak av instrumentpanelet. Vi er ikke overbegeistret for digital visning på en cruiser. I hvert fall ikke når den, slik som for Aquilas vedkommende, er omtrent usynlig i skarpt sollys. Fy!

Plass

Tross beskjedent slagvolum, er Aquila en storvokst cruiser. Følgelig har føreren god plass. Passasjeren har det også greit, men vedkommende savner en ryggstøtte. Det kan imidlertid virke forstyrrende på den speisa estetikken. Det samme kan sies om sidevesker, eventuelt bagasjebærer. Aquila kler ikke den slags utrustning.

Økonomi

Jevnt 100.000 for en så fin cruiser er veldig billig. Vil man gjøre det enda billigere, kan man faktisk få en 34-hesters-utgave for jevnt 90.000! Fordøyer man utseendet, får man ikke noe bedre til samme pris. Hvordan en koreansk motorsykkel står seg i bruktmarkedet, er derimot mer uvisst. Det er ikke solgt mange her til lands, og følgelig har vi ikke noe grunnlag å bygge på.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også