Honda XL 125 Varadero

Størst i klassen

Varadero er en av våre store MC-favoritter. Den er stor, bekvem, rask og trivelig. Gjelder det 125-versjonen også?

Sist oppdatert

XL 1000 Varadero er blitt et varemerke for Honda. Den store adventuresykkelen er veldig bekvem. Den har sterk motor og fine kjøreegenskaper. Tross høy vekt og masiv pondus, er den en av de raskeste syklene i klassen. XL 125 Varadero er kreert etter de samme prinsipper. Den er stor. Faktisk så stor at den får andre lettvektere til å se ut som mopeder. Den er også bekvem. Dessuten er den utstyrt med en to-sylindret V-motor, akkurat som 1000-utgaven. Voksen fysikk, avansert motor og påkostet oppbygning har imidlertid bidratt til at XL 125 Varadero koster 15-20.000 mer enn lettvektere flest. Spørsmålet er om den er verd det...

Ytelse: 5

Den to-sylindrede V-motoren har både drag og karakter. Ytelsesmessig, har den ingen problemer med å gi den storvokste sykkelen en marsjfart på 110 km/t under varierte betingelser. Det finnes lettvektsmotorer som har mer å by på, men vi synes Varaderomotoren har en imponerende evne til å få fart på den storvokste og forholdsvis tunge adventuresykkelen.

Funksjonalitet: 6

Varaderomotoren går svært mykt. Den er ekvipert med en smidig og velvillig girkasse. Vi er også imponert over evnen til å takle ekstrabelastninger som f.eks passasjer. I løpet av testen tråklet vi rundt i Oslo, inkludert noen avstikkere ut på motorveien med to på. På motorveien holdt den lett følge med trafikken. I byen briljerte den med smidig styrke. Vi har ikke opplevd lettvektsmotorer som har tilsvarende evne til å takle passasjerkjøring.

Kjøreegenskaper: 4

Kjøreegenskapene preges av god stabilitet. Fjæringen er forholdsvis myk, men det går ikke i særlig grad ut over kjøreegenskapene. Tross alt, er det snakk om en lettvekter med de begrensede fartsressurser dette innebærer. Innenfor Varaderomotorens prestasjonsområde, er kjøreegenskapene trygge og gode. Skal vi pirke, kunne vi kanskje ønsket oss litt mer bitt i bremsene. Det skal imidlertid sies at testeksemplaret var klin nytt. Vi ser ikke bort fra at bremsene blir mer effektive med litt innkjøring.

Komfort: 6

Det finnes ikke mer bekvemme lettvektere enn Varadero. Føreren sitter oppreist med den gode følelsen av å ha en voksen motorsykkel mellom bena. Fotpinnene er lavt plasert, slik at selv storvokste skandinaver får behagelig vinkel på hofter og knær. Passasjeren har heller ingen grunn for å klage. Vedkommende har det veldig bekvemt. Myk fjæring og momentsterk motor, omtrent uten vibrasjoner, bidrar også til komforten. Det eneste vi har å bemerke, hva komfort angår, er den lille vindskjermen. Den gir ikke så god beskyttelse som vi er vant med på store adventuresykler. Imidlertid skal vi ikke glemme at det er en lettvekter. I 125-klassen, snakker vi om den soleklare komfortkongen.

Førermiljø: 5

Følelsen av å kjøre en stor og velbygd sykkel bidrar i stor grad til at Varadero er en trivelig lettvekter. Oppreist ergonomi, med god avstand mellom sete og fothvilere, gir også fornemmelsen av å ha god plass. Den myke V-motoren med den fine lyden, underbygger den gode kjørefølelsen. Utstyrsmessig er den på nivå med andre japanske sykler. Betjeningsorganer og speil gir oss heller ingen grunn for negative kommentarer. Alt funker, slik man forventer at en japansk motorsykkel skal funke. Poenget er imidlertid at Varadero føles som en stor sykkel. Det har ekstremt mye å si for trivselen.

Plass: 6

Både fører og passasjer nyter god plass og avslappende sittekomfort. Faktisk snakker vi om kvaliteter på nivå med det som finnes i de større klassene. Passasjeren har også grep om gode bøyler som gir et fast holdepunkt i kjøretilværelsen. Vil man ekvipere den med vesker og den slags, må man betale ekstra for det, men Honda tilbyr et velfungerende sortiment som spenner fra vesker til varmeholker.

Økonomi: 4

XL 125 Varadero er dyr. Vesentlig dyrere enn andre lettvektere. Etter vår mening, kan prisen forsvares. Den er stor, velbygd og den er utstyrt med to-sylindret motor. Honda har ikke spart på noe for at Varadero skal formidle storsykkelfølelsen. I våre øyne stiller Varadero med attributter som går utenpå andre lettvektere. Følgelig synes vi den er verd prisen. Under testen hadde vi et forbruk på rundt 0,35 liter pr/mil. Det er ikke spesielt lite, men vi aksepterer det. Flere av testmilene foregikk nemlig med to på.

Denne saken ble første gang publisert 21/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også