Honda NT 700 Deauville

BILLIGTOURER

Vil du ha maksimal komfort til minimal pris, er det vanskelig å unngå Deauville.

Sist oppdatert

Testmålinger NT 700 Deauville

  • Aks 70-130 (120) km/t 4. gir: 8,6 (7,1) sek.
  • Turtall 100 km/t 5. gir: 4.100 omdr.
  • Testforbruk: 0,41 liter/mil

Tekniske data

Hvis penger er like viktig som komfort, finnes det ikke noe godt alternativ til Honda NT 700 Deauville. For rundt 130.000,- får man en bekvem tursykkel med integrerte sidevesker, omfangsrik kåpe og justerbar vindskjerm. Faktisk er Honda alene om å tilby en fullekvipert komforttourer i mellomklassen. Det er i grunnen rart, for Deauville er en populær sykkel.

Ytelse

Det er ikke til å komme fra at 66 hester ikke er mer enn det man må ha for å drasse rundt på passasjer og feriegarderobe. Det skal heller ikke underslås at motoren har sine begrensninger når det er snakk om forbikjøring i høy hastighet. Etter vår mening, har Honda likevel fått frem ytelser som funker til turbruk. Vel og merke touring i lovlig fart. NT-motoren gjør seg best når man holder seg under 120 km/t og ikke herjer alt for mye med gassen. Drar man på en kontinental ferietur, med passasjer og oppakning, kan man bare glemme å legge opp til en marsjfart som bringer ekvipasjen til Nice, før kveldsmat. Til hjemlig touring derimot, er motoren helt ålreit.

Funksjonalitet

I mellomregisteret, der man normalt befinner seg når man bedriver makelig touring, går V-twinmotoren svært mykt. I dette området, har man også tilstrekkelig med krefter. Når turtellernåla nærmer seg 6.000 omdreininger, hvilket vil si 120-130 km/t på høygir, dukker vibrasjonene opp. De merkes veldig godt i fothvilerne. Når det er sagt, skynder vi oss å legge til at motoren er svært smidig. Den trekker rent fra 1.500 omdreininger. Følgelig oppleves den som imøtekommende i byen. Det eneste vi til tider savner, er et overgir. I jevn fart, uten belastning, kan den til tider virke litt stresset.

Kjøreegenskaper

I motsetning til de største turbussene, som ikke akkurat kan påberopes å by på sportslig kjøreglede, er Deauville trivelig på svingete underlag. Den lave vekten og de moderate chassismålene har nemlig resultert i kjappe styreegenskaper. Nærmest for moro skyld, tok vi den med på noen runder rundt den svingete Vålerbanen. Det gikk slett ikke sakte. Ikke var det skummelt heller. Selv om fjæringa er så myk at vi nesten vil kalle den dvask, er den ikke til hinder for det vi kaller inspirert kjøring. Selv om R-entusiastene fnyser i nesen når vi tar i bruk begrep som "i nspirert" når vi snakker om en 700-kubikks tursykkel, stiller NT med bra veiegenskaper. Det eneste vi har å bemerke, er fornemmelsen av at den er litt topptung. Det merkes veldig godt i lav hastighet, men det blir bedre når farten øker.

Komfort

Gode tursykler skal først og fremst være bekvemme. Det er NT 700. Både fører og passasjer nyter super komfort. Lavt plasserte fothvilere og en kåpe som gir god og tilnærmet turbulensfri vindbeskyttelse, bidrar til at milene blir avslappende. Skal man kjøre mye med passasjer, finnes det rett og slett ikke noe mer bekvemt i denne prisklassen.

I byen slet imidlertid undertegnede litt. For oss, som ikke kan påberope oss å være høye og mørke, er setehøyden i overkant av det vi setter pris på, men det er et fenomen som først og fremst rammer kortvokste.

Førermiljø

Deauville er en trivelig tourer. Selv om motoren setter en klar grense for de hastighetsmessige utskeielsene, har man det godt bak styret. Vi tilbrakte også flere testmil på baksetet. Rent personlig, kunne jeg tenke meg at de bakre fothvilerne hadde vært plassert litt lenger bak, men da er jeg veldig pirkete.

Plass

Både fører og passasjer nyter en komfort som er fullt på høyde med dyre tursykler. For det første, er setet romslig og behagelig. Dessuten gir veskene muligheter for å ta med det meste. Vi må fremheve en liten detalj som vi nesten vil karakterisere som genial. Sideveskene har et gjennomgående rom, bakenfor bakhjulet. Dermed oppnås lasteplass som går over hele sykkelens bredde. Vi ser glatt gjennom fingrene med plasseringen av de bakre fothvilerne når Honda har løst bagasjeproblematikken på en så smart og smekker måte.

Økonomi

En fullekvipert tourer til 130.000,-. Det er billig! Selv om Deauville mangler litt på å kunne hamle opp med de store tourerne når det gjelder effekt, er resten på plass. Deauville har ingen direkte konkurrenter. Det finnes riktignok storvokste enduromaskiner som kan by på nesten like god komfort, men de mangler bagasjeutstyret. Det eneste vi savner, er varmehåndtak. Vårt testeksemplar var riktignok utstyrt med det, med det er ekstrautstyr som man må betale for. Vårt tips: Er du på Deuvillemarkedet, så kan du forsøke å få det på kjøpet.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også