HONDA CBF 1000S

ANONYM MEN BRA

På streeten gjør den ikke mye vesen av seg. Først når man entrer førersetet, får man den store opplevelsen.

Sist oppdatert

Testmålinger CBF 1000

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 4,8(3,9) sek.
  • Turtall 100 km/t . gir: 3.900 omdr.
  • Testforbruk: 0,63 liter/mil

Tekniske data

Fire-sylindret motor på knappe 100 hester, halvkåpe med justerbar vindskjerm, sporty chassis og god turkomfort, er ingredienser som de fleste moderne allroundere kan påberope seg. CBF skiller seg ikke ut fra hopen. Ikke er den større, ikke er den tøffere, ikke har den noe ekstraordinært spennende å by på. Heller ikke effekten er noe som får folk til å gå bananas. I utgangspunktet virker den kanskje litt kjedelig, men det er utenpå.

Ytelse

Tross moderat effektuttak, er CBF 1000 ekvipert med en særdeles vital motor. Rekkefireren responderer kjapt og følsomt på gassen. Saftig drag og livlig turtallsvilje, kompletterer bildet av en leken tusenkubikker med sporty karakter. Det finnes mange rekkefirere i denne klassen som virker mye heftigere - på papiret. CBF 1000-motoren beviser til fulle at det er forskjell på teori og praksis. Dette er en av de beste motorene i klassen.

Funksjonalitet

De fine sportsegenskapene suppleres av en presis og tettsteget girkasse. Man merker tydelig at den er en arv fra CBR 1000RR. Vårt eneste ankepunkt mot Hondas rekkefirer, går på vibrasjonene. Over 6.000 omdreininger, merker man høyfrekvente vibrasjoner i sete og fothvilere. De er av en karakter som vi nesten vil kalle irriterende. Etter vår mening, kan de hemme den kontinentale turkomforten. Her hjemme derimot, har de liten betydning.

Kjøreegenskaper

Sammenliknet med andre tusenkubikkere, er CBF 1000 en liten motorsykkel. Faktisk stiller den med samme chassis som 600-utgaven. Dermed blir den ekstremt smidig. Fin balanse, små dimensjoner og lav vekt bidrar i stor grad til at CBF 1000 byr på lekne og dynamiske egenskaper. Selv om den primært er konstruert som en fornuftig allrounder, har den faktisk mye streetfighter i seg. Den er like leken, den liker å bli brukt og inspirerer til høy aktivitet fra førersetet. Selv om fjæringa er av den myke sorten, byr den på svært sikker veiatferd. Det er, for å si det slik, lett å kjøre fort med CBF 1000. Veldig lett!

Komfort

Vi skred til CBF uten store, komfortmessige forventninger. Moderat fysikk og en fighterinspirert stil, bidrar til at man ikke kan vente luksuriøse turbekvemmeligheter. I et slik perspektiv, imponerer CBF. Selv om det mangler litt på at vi vil definere den som en optimal tursykkel, er komforten helt ålreit.

Førermiljø

Når sant skal sies, hadde vi ikke forventet at CBF 1000 skulle vært så morsom. Kombinasjonen av små dimensjoner, sportslig ergonomi og livlig motor, gjør den til en skikkelig moromaskin. I så måte, overgår den dyrere sykler som Yamaha FZ1 og Kawasaki Z 1000. Den har veiegenskaper som absolutt må defineres som sportslige. Den er ekstremt lettkjørt. Den har en livlig motor og den er slett ikke ubekvem. Den har i grunnen alt, bortsett fra utseendet. Synd at den ser litt anonym ut...

Plass

Sammenliknet med andre, halvnakne tusenkubikkere, er CBF liten. Følgelig blir sittestillingen forholdsvis sportslig. Styret er lavt og smalt og knevinkelen skarp. Antageligvis vil storvokste føle CBF-tilværelsen som litt trang. Vi derimot, som trives i fremoverlent kjørestilling, har det veldig godt. Passasjerplassen har vi også prøvd. For å si det slik, finnes både verre og bedre steder å tilbringe eksosrypetilværelsen.

Økonomi

Vi hadde lyst til å gi den en sekser, men det mangler litt på det. Den koster riktignok litt mindre enn andre, avkledde tusenkubikkere, men 150.000 kroner er ikke akkurat småpenger. Selv om testen foregikk under relativt tøffe gassbetingelser, synes vi også at et forbruk på over 0,6 liter på mila er nok. På den annen side, vet vi at teknikken er dønnsolid og at motoren bare går og går og fordrer minimalt med vedlikehold.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også