Harley-kunstneren

Jan Frogner er blant Norges råeste motorsykkelbyggere. Harleyene fra hans verksted vekker oppsikt selv i Harley Davidsons hjemland.

BORN TO RIDE: Jan Frogner bygger, kjører og selger en chopper i året. Han savner fjorårets sykkel, men har en snart ferdig i garasjen.
BORN TO RIDE: Jan Frogner bygger, kjører og selger en chopper i året. Han savner fjorårets sykkel, men har en snart ferdig i garasjen. Foto: Jan Frogner/Iron Bike
Sist oppdatert
APEHENGER: Høyt styre heter ""apehenger"", og er tøft, samtidig som det er godt å kjøre med og gir en avslappet kjørestil.
APEHENGER: Høyt styre heter ""apehenger"", og er tøft, samtidig som det er godt å kjøre med og gir en avslappet kjørestil. Foto: Thor Olav Moen

Det ser ut som et ganske vanlig norsk hus, beliggende i et skogholt på Nykirke. Det eneste som vekker oppsikt før døra åpnes, er et skilt som fastslår "Chopper parking only". Her møter vi Jan Frogner.

Harmoni og linjer

Innenfor står årets kreasjon. Jan bygger en sykkel hvert år til seg selv, i tillegg til sykler til kunder. Om noen uker vil den, i likhet med alle sykler Jan bygger, skrike i tangerin orange, fargen alle Jans sykler lakkeres i.

I tillegg får den en sort stripe over tanken, med en innlagt messingstripe - enkelt men effektfullt, lover sykkelkunstneren. Det er nemlig kunstferdige saker det er snakk om.

- Syklene mine kjennetegnes ved at de har rene linjer og ser enkle ut. Men det er utenpå. Det ligger mye arbeid bak et enkelt uttrykk. Alt av kabler ligger skjult. Det er ingen liten jobb, humrer Jan.

Han vet hva som funker og hva som ikke funker for at en sykkel skal se kul ut og være god å kjøre.

- Mange bruker masse tid og penger på ting som ikke blir bra, sukker han.

For at sykler skal se harmoniske ut, er det enkelte regler å forholde seg til. Jan kan reglene - det har han fått adskillige bevis for. Det er ingen overdrivelse å si at han er i det desiderte toppsjiktet blant norske chopperbyggere.

Bare Harley

FET: Sykkelen som snart er klar, skal bli ""fet"" ¿ og har fete felger med fete eiker!
FET: Sykkelen som snart er klar, skal bli ""fet"" ¿ og har fete felger med fete eiker! Foto: Thor Olav Moen

Jans krav til prosjekter er enkle: Det skal være HD, og han skal ha god tid. De siste årene har pågangen tatt av, det er kø av kunder utenfor "Iron Bike".

- Kun Harley er interessant. Enkle sykler med få deler som er greie å bygge om. Det er nesten utrolig hva man kan gjøre med boremaskin, vinkelkutter og sveiseapparat, sier mannen som har hatt ombygde sykler i blodet mesteparten av sitt liv.

Han har hatt mange motorsykler. Startet som de fleste med japse, gikk veien via Triumph som ble bygd om og endte med Harleyer - som nå altså er det eneste som gjelder.

Den første "chopperen" hans var en tråsykkel, en Tomahawk som fikk lang gaffel ved hjelp av jernrør fra låven!

Syklene har vakt så stor oppsikt at han er blitt invitert til Custom Chrome Europe Dealer Show, "VM i chopper", i Mainz. Og har fått tilbud om å delta på USA-turne med den amerikanske produsenten J Brake - som dessuten har brukt bilder av sykkelen Jan bygde i fjor i sin nyeste katalog.

- Jeg savner den sykkelen, sier Jan og viser oss bilder av den tre meter lange tohjulingen med et utall kunstferdige detaljer. Men skal han bygge ny hvert år, må han også selge¿

Foreløpig har han ikke kunnet takke ja til invitasjonene.

- Amerikanerne glemmer at en vanlig mann fra Nykirke ikke har råd og anledning til å demontere, pakke og sende chopper til USA med fly. Der borte er dette big business, jeg driver i liten skala. Men det hadde vært moro å vise fram syklene mine der...

Heilnorsk drøm

Årets sykkel blir noe mer moderat, en "new school chopper" med "bøllestuk". Enkelt sagt betyr det at den er klassisk med moderne trekk. Sykkelen har stivramme, (selvsagt) kappet bakskjerm, egenprodusert "hot rod" eksosanlegg, voldsomme eiker i felgene, kortere gaffel og "apehenger" - klassisk høyt styre.

SADEL: Denne er håndsydd i Texas og skal sitte på årets sykkel.
SADEL: Denne er håndsydd i Texas og skal sitte på årets sykkel. Foto: Thor Olav Moen

Jan lover at sykkelen, som vanlig, vil vekke oppsikt når den om få uker ruller ut i sommersola på Nykirke.

Den er dessuten en "prototype". Jan har en drøm om å komme i gang med produksjon av "heilnorske" sykler - selvsagt med amerikanske aner.

- Finnes det noe annet hvis du mener alvor, humrer opphavsmannen.

Jan er opptatt av rekruttering. Han vil gjerne at ungdom skal fatte interesse for, og begynne å kjøre, Harley. I stedet for japanske "verstinger".

- Det er få ulykker med Harley. Syklene er ikke bygd for ekstrem fart, men for kjøreglede, påpeker han.

Ekstremt dyrt trenger det ikke bli heller. Utgangspunktet kan gjerne være en eldre sykkel, Jan foretrekker standard motorer og deler. Et kunstverk av en sykkel koster pluss/minus 200 000 kroner, komplett!

Det er en utbredt oppfatning er at choppere har lang gaffel. Det er ikke nødvendigvis riktig. Men de skal være ombygd og personlig tilpasset.

Ordet kommer nettopp av dette: "Choppe" er amerikansk for kappe, bygge om. Det hele begynte i USA på 50-tallet.

Det er fortsatt over dammen dette er virkelig stort, men stadig flere skandinaver bygger og kjører ombygde "c ustomsykler".

Sverige har vært og er et foregangsland, og det snakkes om "Swedish style". Jan Frogner har sine røtter i denne tradisjonen, men har utviklet sin helt særegne, enkle stil.

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også