Harley-Davidson FSXTC Softail Custom

Myk men slagferdig

Kritikere vil ha det til at Harleys sykler er overpriset og tilårskomne. Softail Custom er nok ikke det billigste man kan kjøpe, men den som påstår at den er tilårskommen, vet ikke foran og bak på en gassvaier.

Sist oppdatert

Testmålinger Softail Custom

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 10,1 (7,8) sek.
  • Turtall 100 km/t 6.gir: Ikke målt
  • Testforbruk: Ikke målt

Tekniske data

Til 07-sesongen fikk de store Harleymodellene større og sterkere motor. Med 1584 kubikk og vel 70 hester, stiller de nå med slagvolum og krefter som er fullt på høyde med de japanske cruiserne. Harley tilbyr tre grunnmodeller med denne motoren, nemlig Touring, Dyna Glide og Softail. Sistnevnte er ekvipert med en motor med mekanisk vibrasjonsdemping. Dermed blir vibrasjonene effektivt eliminert, uten at de forplantes til sykkelen. Vi har kjørt den mest chopperinspirerte varianten - Softail Custom.

Ytelse

Fra å stille med et drag som ikke akkurat drar skinnet av noen pølse, byr 1584-motoren på livlige krefter og saftig moment. Vi hadde våre bemerkninger til tidligere Softail-motorer. De var late, lydløse og manglet den hardtslående fornemmelsen som bidro til at man følte at man kjørte amerikansk originalvare. Fremdeles er vibrasjonene fraværende, men med herlig lyd og saftig drag kommer godfølelsen. Nå er "Harleykjensla" hjertelig tilstede, uten risiko for at hardtslående stempler vekker slumrende hemoroider til live. Den nye Softail-motoren er rett og slett den beste, amerikanskproduserte cruisertwinnen vi har vært borti!

Funksjonalitet

De som mobiliserer sparepengene i en Harley, er ikke primært opptatt av funksjonalitet. Det er tankemblemet og statusen som teller. Likevel har Harley tatt bruksegenskapene på alvor. Uansett turtall, leverer V-twinnen et saftig moment som gjør stressende nedgiringer unødvendig. Har man lyst til å gire, er ikke det noe problem - heller. Softail er utstyrt med en 6-trinns girkasse som, i Harley-perspektiv, er svært smidig. Funksjonelt, er motoren fullt på høyde med de japanske konkurrentene.

Kjøreegenskaper

Harley og kjøreegenskaper er heller ingen kombinasjon som betyr allverdens for merkeentusiastene. Men det skal altså sies at Softail er trygg og fin på veien. Den stabile ramma gir nøytrale og forutsigbare veiegenskaper. Sammenliknet med andre cruisere, er H-D Softail en fin sykkel.

Komfort

For den som liker å sitte med hendene høyt hevet, er Softail veldig god. Styret er nemlig svært høyt, med den følge at den som bekler sitteplassen blir en real vindfanger. Imidlertid skal det sies at Softail Custom er en chopper, og choppere skal nå engang ha høyt chopperstyre. Det finnes Softail-varianter med mer folkelig sittestilling. Men resten er bra. Motoren bidrar i stor grad til at Softail Custom er bekvem. Uansett turtall, leverer den et saftig moment som gjør stressende nedgiringer unødvendig. Myk sadel, god plass og behagelig fjæring bidrar til at en varig tilværelse i Softailsetet er bra.

Førermiljø

Den som ikke trives bak styret på en Softail Custom, har ikke sansen for Harley i det hele tatt! Vi har sansen for Harley, og vi trives! Markert lyd og tilbakelent velvære, i visshet om at man befinner seg i sadelen på et motorsykkelikon, setter rett og slett sjela i stemning. Bare Harley er Harley!

Plass

Myk sadel, god plass og behagelig fjæring bidrar til at en varig tilværelse i Softailsetet er bra. Passasjeren har det også ålreit. Den lille ryggstøtta gir kjærkommen støtte når føreren finner det opportunt å spille på kubikken. Som den slanke og velformede chopperen den er, kler den selvsagt ikke vesker veldig godt, men der skiller den seg ikke ut fra andre, velformede choppere.

Økonomi

Vil man kjøre Harley, må man betale for det! Så enkelt er det. Med en prislapp på godt over en kvart million, er Softail en kostbar motorsykkel. Det finnes andre, store Harleymodeller som koster vesentlig mindre, og de er nesten like bra. Men i et Harleybilde er prisen underordnet. Vil man ha en Softail Custom, er den verd hver eneste krone. Er man ikke interessert, ser man en annen vei.

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også