Test: Kawasaki ER-6F 09-modell

Folkelig sportstourer

Den ser ut som en ”R”-versting, men det er utenpå. Med ER-6F er fornuft vi snakker om.

Foto: Jon Asgeir Lystad
Sist oppdatert

Testede data

  • Aks 70-130 (120) km/t 5. gir: 6,2 (5,4) sek.
  • Turtall 100 km/t 6. gir: 4.600 omdr.
  • Testforbruk: 0,51 liter/mil

Kan leveres med ABS

Modellvariant med roadsterstil, ER-6N

Prisgunstige allroundere seiler opp som den nye, store motorsykkelklassen. De har egenskaper som fikser det meste og en stil som slett ikke virker billig. ER-6F er en slik sykkel. Med helkåpe og doble lykter, ser den ut som en R-versting.

Bak den sporty fasaden, skjuler det seg imidlertid en fornuftig og anvendelig bruksmotorsykkel med god komfort. Prislappen på 115.000 er heller ikke verst. Spørsmålet er om den lave prisen setter sitt preg på egenskapene.

Motorytelse 6

Motoren preges i hvert fall ikke av lav pris. På lavt og middels turtall drar den skikkelig bra. Kreftene leveres med en frisk spontanitet som setter spiss på kjøreopplevelsen. Selv om den ikke er så turtallsvillig som andre 650-twins, har den draget der man trenger det.

Draget suppleres av en tettsteget og presis girkasse som underbygger kjøregleden. La gå at det finnes motorer med tilsvarende slagvolum som er enda råere på turtall, men vi trives veldig godt med den totale karakteren. Under testen savnet vi ikke noe som helst. En herlig motor - rett og slett!

Les også

De raskeste motorsyklene

Motorfunksjonalitet 6

Foto: Jon Asgeir Lystad

Betrakter vi ER-twinnen som en motor som først og fremst skal funke i det daglige, er det ikke mye å utsette på den. La gå at man merker vibrasjonene, men i våre øyne bidrar den lavfrekvente gangen til avslappende trivsel.

Vibrasjonene er i hvert fall ikke plagsomme. Draget i bunn- og mellomregisteret er også så bra at man ikke behøver å gire i tide og utide. Litt turtall vil den riktignok ha, før den er over hakkestadiet, men vi vet at et tyngre svinghjul hadde gått ut over spontaniteten. Følgelig lever vi greit med det.

Vi synes at motoren passer veldig godt inn i et sportstouringbilde. Den er imøtekommende og sterk, og den leverer kreftene med en vitalitet som øker kjøregleden. Tross våre små bemerkninger, synes vi at den har fortjent en sekser. En svak sekser - riktignok, men like fullt. Den bidrar i stor grad til trivselen.

Les også

En gal sykkel

Kjøreegenskaper på veien 5

Selv om fjæringa er forholdsvis myk, er kjøreegenskapene sikre. Fin balanse og nøytral atferd, gjør at man kan kjøre fort uten at sykkelen finner på noe bøll.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Sammenliknet med ER-6N, den sporty roadsteren som er bygget over samme lest, bidrar omfangsrik kåpe og en mer oppreist sittestilling til at F-versjonen føles litt mer massiv. Tross det, opplever vi en fin nærkontakt som bidrar til at det er morsomt å kjøre aktivt.

Skal vi være veldig pirkete, kunne vi ønsket oss litt mer presisjon i fjæringa. Dermed hadde tilbakemeldingen fra underlaget blitt enda bedre. Bremsene, derimot, holder en standard som er godt over snitten i klassen. De hadde ikke gjort skam på en R-sykkel. Under litt tvil, gir vi kjøreegenskapene en femmer. Spesielt når man tar prisen i betraktning, har den fortjent det.

Les også

Spansk multitalent

Komfort på veien 5

Formodentlig synes storvokste turentusiaster at fothvilerne er for høyt plassert. Plasseringen bidrar nemlig til en skarp knevinkel som kan virke litt anstrengene i lengden. Vi, som trives med sportslig ergonomi, synes imidlertid at plasseringen er perfekt. Vi sitter bekvemt, samtidig med at vi nyter fin nærkontakt.

Høyt styre og bekvemt sete bidrar også til turtrivselen. Man sitter i ly bak en kåpe som beskytter brukbart. Det eneste vi kunne tenkt oss, er litt bedre vindbeskyttelse for hendene. I vårt MC-fiendtlige klima, har det ganske stor betydning. God ergonomi, med høyt styre og komfortabelt sete, bidrar til at ER er et blivende sted. Bekvem polstring og solide holdebøyler sørger for at også passasjeren har det bra.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Motorens velvillige moment bidrar i stor grad til at passasjerkjøring blir avstressende. Takket være den lave setehøyden og det solide styret, er den også lettkjørt. Enten man beveger seg i indre by, eller strekker ut på rette veier i "öppna landskap", stiller ER-6N med egenskaper som matcher langt dyrere sporstourere.

Førermiljø på sykkelen 5

ER-6F er et ålreit sted å tilbringe milene. Man sitter bra og nyter en vital og sterk motor. Man setter også pris på den avstressende twinkarakteren.

Da vi kjørte ER-6F, hadde vi samtidig tilgang på den roadsterpregede N-varianten. Når sant skal sies, hadde vi det morsommere på den. Vi opplevde den helkåpekledde varianten som mer massiv og, for å si det litt stygt, dvask. Da føler vi oss veldig kritiske, nesten litt urettferdige, men slik opplevde vi det.

Vi trives veldig godt på ER-6F, men N-versjonen oppleves et par hakk morsommere. Derfor faller vi ned på en femmer.

Foto: Jon Asgeir Lystad

Plass på sykkelen 5

Tross lav vekt og moderate dimensjoner, føles ER-6F som en voksen sykkel. Selv om den umiddelbart kan føles litt trang, sitter både fører og passasjer veldig bra.

Sistnevnte har også solide holdebøyler som gir et fast grep i turtilværelsen. Det er også god plass for vesker og toppboks. Vil man utstyre en ER-6F for lengre turutskeielser med passasjer, er mulighetene der. Den har også egenskaper og ytelser som funker utmerket til den slags bruk.

Økonomi 5

I dagens strypte marked, er det mange og gode motorsykler i prisklassen pluss/minus 115.000,-. Blant annet finnes det helkåpekledde alternativer med fire-sylindrede motorer som ikke koster mer.

Likevel synes vi at ER-6N gir svært god valuta for pengene. Drag og kjøreegenskaper er på høyde med de mest attraktive konkurrentene. Komforten holder en veldig høy standard. ER-6F preges av høy finish og påkostede detaljløsninger. Man får mye motorsykkel for pengene.

Les også

Drømmesykkel til en hyggelig pris

Foto: Jon Asgeir Lystad

Denne saken ble første gang publisert 04/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også